• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met weken en jaren in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark-roos

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Hallo,

Even een vraagje.

In een vrij uitgebreid spreadsheet laat ik zoeken op weken.
Op het voorblad tik ik een week in en vervolgens gaat hij op een ander tabblad die week erbij zoeken met de bijbehorende cijfers.
Nu was dit spreadsheet slechts gebouwd voor 1 jaar. Het loopt nu toch langer door dan gedacht. Nu wil ik graag de cijfers 2006 door laten lopen naar 2007.
Als ik echter in blad totaal bij D2 de periode aanpas gaat hij de periodecijfers ophalen in het hulpblad. Bij 2007 loopt het echter fout. Iemand enig idee om dit op te lossen.

Groetjes Mark

Bijlagen

Je kan een extra kolom maken bij de brongegevens met het jaartal en de weeknummer bijvb. opgeteld, of aan mekaar geplakt met TEKST.SAMENVOEGEN. Dat geeft een uniek nummer. Dan kan je vervolgens daarop zoeken.

Wigi

Wigi,

Nu laat ik periode x zien en in de weken ervoor rekent hij met x-1 etc.
Als ik tekst samenvoeg kan ik dan nog met een tekst rekenen?
bijv. week 1-2007 minus 1 zou dan in mijn geval week 52 2006 moeten zijn.
Is dit te realiseren?

gr. mark

Probeer eens een VERSCHUIVING functie toe te passen.

Beste Mark,

Zet in cel F5 neer: =D2 en verander de celopmaak van cellen B5 t/m F5 naar: "Week: " #

Pas dan de functies op rij 4 aan tot:
=ALS($D$2=1;52;F5-1) (Dit is de formule in E5)
Pas vervolgens de overige formules ook aan.
In B9 komt dan:
=ALS($E$3=2006;VERT.ZOEKEN(B$5;HULPBLAD!$B$2:$K$55;RIJ()-7);VERT.ZOEKEN(B$5;HULPBLAD!$B$56:$K$107;RIJ()-7))
Sleep deze formule door.
Overigens, waarom heb je geen B staan bij TIJD?

Richard

Dag richard1970 en Wigi,

Ik heb n.a.v. jullie opmerkingen nog wat zitten knutselen en het is me gelukt!
Ik heb van jullie beide ideen gebruik gemaakt. Dank hiervoor! :thumb:
Verschuiving heb ik overigens niet gebruikt, dit lijkt me trouwens wel een hele mooie functie. :)

Nog bedankt voor de reactie's

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan