Rekenen

• Onderwerp starter Onderwerp starter musti
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

musti

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2006
ik heb twee velden genaamd "bedrag_in_maand" en "procent"_korting".

Nou is het zo dat er al een waarde is ingevoerd in het veld "bedrag_in_maand".
Wanneer ik dan een waarde invoer bij het veld "procent_korting" dan moet het de winst uitrekenen.

vb. "bedrag_in_maand" is 100 en heeft 20 procent korting. in het veld bedrag_in_maand moet dan het waarde 80 verschijnen.

Berekeningen maak je in een query, of op een formulier. In een tabel kun je dan het resultaat van die berekening opslaan, door bijvoorbeeld in je formulier het berekende veld via een updatequery op te slaan in de tabel.

In de query zou de berekening als volgt kunnen zijn:
Winst:[bedrag_in_maand] * (1-[procent_korting])

Berekeningen maak je in een query, of op een formulier. In een tabel kun je dan het resultaat van die berekening opslaan, door bijvoorbeeld in je formulier het berekende veld via een updatequery op te slaan in de tabel.

In de query zou de berekening als volgt kunnen zijn:
Winst:[bedrag_in_maand] * (1-[procent_korting])

Kan ik niet in een gebeurtenisprocedure na_bijwerken bij procent_korting het volgende opnemen.

bedrag_per_maand = [bedrag_per_maand] * (1 - [Procent_Korting])

Hoi musti,

Om je vraag te beantwoorden: je kunt een gebeurtenisprocedure instellen bij Na_bijwerken.

Maar wat ik niet goed begrijp, is waarom je het bedrag wilt wijzigen in de brontabel. Misschien heb je hier wel een goed reden voor. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het originele bedrag en de bijbehorende gegeven korting wilt behouden.
De volgende situatie legt het wat beter uit:
Je vult een verkeerde korting (25%) in, bijv: 100 - 25(25%) = 75. Oeps foutje, het had 50% moeten zijn, dus korting veranderen naar 50% -> 75 - 50% = 37,5. En 50 (50% van 100) niet gelijk is aan 37,5 (50% van 75).
Ikzelf zou een berekening alleen weergeven en niet wegschrijven. Tenzij dit naar een andere tabel is.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, waarin beide "werkwijzen" naar voren komen.
In FormBedragBewerken kan je het bedrag wijzigen(gebeurtenis).
In FormKortingVeld wordt alleen het bedrag na correctie weergegeven.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Bijlagen

Hoi musti,

Om je vraag te beantwoorden: je kunt een gebeurtenisprocedure instellen bij Na_bijwerken.

Maar wat ik niet goed begrijp, is waarom je het bedrag wilt wijzigen in de brontabel. Misschien heb je hier wel een goed reden voor. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het originele bedrag en de bijbehorende gegeven korting wilt behouden.
De volgende situatie legt het wat beter uit:
Je vult een verkeerde korting (25%) in, bijv: 100 - 25(25%) = 75. Oeps foutje, het had 50% moeten zijn, dus korting veranderen naar 50% -> 75 - 50% = 37,5. En 50 (50% van 100) niet gelijk is aan 37,5 (50% van 75).
Ikzelf zou een berekening alleen weergeven en niet wegschrijven. Tenzij dit naar een andere tabel is.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, waarin beide "werkwijzen" naar voren komen.
In FormBedragBewerken kan je het bedrag wijzigen(gebeurtenis).
In FormKortingVeld wordt alleen het bedrag na correctie weergegeven.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

heel erg bedankt.!!
sorry voor de late reactie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan