rekenformule in frontpage

Status
Niet open voor verdere reacties.

biologisch

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2010
Wij hebben een eigen website gebouwd in frontpage.
Hier kunnen bezoekers produkten op bestellen, via een bestelformulier.
Helaas weet ik niet hoe wij dit automatisch bij elkaar optellen.
Wie weet hoe ik rekenformule's kan invoeren?

Kijk ook eens op onze website www.biologischpootgoed.nl

Hoi biologisch,
Als je hiervoor geen webwinkel-achtig CMS wilt gebruiken, zal het neerkomen op een woest partijtje javascript-berekeningen.
Plus een aantal voorzorgsmaatregelen om foute input niet met teveel korting te belonen! ;)

Als invuller mag men bv. niet de zelf de totalen gaan invullen, want dan kunnen er fouten in komen. Als je dat op de goede manier automatiseert, hoef je ook een toegezonden ingevuld formulier niet meer helemaal met de hand te controleren. Even printen, en klaar.
Dan kunnen de bio-uitjes meteen ingepakt worden in de juiste aantallen pakketten. :)

In Frontpage kan je namelijk geen rekenformules invoeren, zoals je dat in Excel kunt doen (en Excel kan je niet op een webpagina gebruiken > anders zou het snel opgelost zijn). Ook gaat het niet zomaar in de ontwerp-weergave: je zal de code in moeten duiken.

Om javascript in te voegen, moeten om te beginnen alle elementen die een name="..." hebben, een identieke ID (persoonlijke IDentificatie) krijgen: een element met name="xyz" krijgt ook een id="xyz" enz.

Hiermee kunnen alle elementen opgespoord en veranderd worden. De logica en het rekenwerk worden dus met javascript gedaan, die in de <head> van het document gezet wordt (of in een apart script-bestand).
Als je er nog niet mee vertrouwd bent: javascript is een eigen "taal", en het kost best wat zweetdruppeltjes om die goed onder de knie te krijgen. Je zou ook iemand kunnen inschakelen die dit voor je uit handen neemt.

Als voorbeeld heb ik een beginnetje gemaakt, alle javascript staat in de broncode.
Succes ermee!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

FrontPage is langzamerhand erg verouderd, levert code die niet standaard/valid is, en wordt zelfs door de maker (Microsoft) afgeraden. Als html-editor is beter de (gratis) Kompozer te gebruiken.

O ja, en als je javascript-vragen hebt, dan kan je die beter in de javascript-afdeling van dit forum zetten. Het FrontPage-hoekje wordt (gelukkig) nog maar door weinigen gelezen.

Yep,
Gisteravond lag users.telebnet.be er even uit (zeker in een onweersbui), maar nu doet hij het weer: en een keurig formuliertje te zien. Daar worden uitrolvakjes i.p.v. invoervelden gebruikt, zo kan het ook; dan kunnen ook geen vergissingen gemaakt worden bij het invullen. :)

Succes!
CSShunter

PS @regelteefje:
Hou je bij je definitieve site even in de gaten dat de max. breedte geen 1024px moet worden, maar iets smaller (980px à 990px) i.v.m. de breedte van de rechter scrollbar die er nog af moet bij gewone pagina's? En de belangrijkste (beeld- en tekst-)elementen altijd op de bovenste helft, zodat men niet eerst omlaag moet scrollen om trek te krijgen?;)

Toch niet helemaal gelukt :-(

Hoi die hoi CSS Hunter,

Ik was iets te overmoedig denk ik. Ik ben nu zover dat het formulier werkt en ook de calculatie js en het script.(ook op internet)
Nu is mijn probleem dat het niet verzonden kan worden. Is hier een mogelijkheid voor dat ik iets verkeerd doe, wat natuurlijk zo is haha. Graag wil ik dit formulier, als het 100% werkt, op dit forum zetten want ik heb zelf het vermoeden dat menigeen er blij mee zou zijn. Groetjes Marion en ik hoop wat te horen.De php is als volgt:

Laatst bewerkt:
Haai Marion!
Toch niet helemaal gelukt :-(
Woei! - We zijn nu van de oorspronkelijke vraag van biologisch over rekenformules in Frontpage via javascript bij het verzenden van een php-formulier uitgekomen.
En van php-toestanden (anders dan een simpele include) heb ik geen verstand. :confused:

Als je deze vraag dropt in de php-rubriek op dit forum ("Vragen over PHP? plaats ze hier"), maak je denk ik meer/sneller kans op een antwoord, want daar wandelen de PHP-deskundigen eerder langs. :)

Succes!
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan