• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekening houden met verandering bewerkingsvolgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

deschrik

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een spreadsheet voor het voeren van een productieplanning en ben op een probleem gestuit.
Hieronder is een productieorder te zien.

Productieorder
070050 ||| Bew.nr 3 Zagen 5 uur ||| Bew.nr 2 Kanten 25 uur ||| Bew.nr 1 Frezen 25 uur |||

Productieorder 070050 moet bijv. als eerste gefreesd worden. Dit betekent dus dat rekening houdend met het terugrekenen van de planning, het zagen en kanten al moeten zijn verricht voordat er gefreesd kan worden. De totale tijd dat terug in de tijd moet worden gerekend is dus 55 uur. Wanneer ik het bewerkingsnummer echter zal veranderen naar bijv. bew.nr. 3, dan zal maar 25 uur terug in de tijd moeten worden gerekend.

Mijn vraag was of het mogelijk is, dat wanneer ik het bew.nr. van het frezen van bew.nr. 3 wijzig in bw.nr.1, dan dat ook autmatisch het juiste aantal uren word weergegeven die terug moeten worden gerekend in de tijd?

Hopelijk heb ik mijn vraag een beetje duidelijk geformuleerd!

Toch wel een onduidelijke vraag.
Maar misschien zoiets ?>

Laatst bewerkt:
Looney tune, ik kon uw .rar bestand niet openen, omdat ik geen winrar op deze computer heb.

Tilpi, hartelijk dank voor uw heldere antwoord. Dit was echter een klein voorbeeldje.
Ik heb in de bijlage een voorbeeld gestuurd zoals het in de werkelijkheid voorkomt. Hierbij zijn er dus 8 verschillende bewerkingen.

Mijn vraag was nu of dezelfde formule die Tilpi heeft gebruikt, ook voor 8 verschillende bewerkingen kan worden gemaakt, of dat dat te ingewikkeld wordt. Hierbij rekening houdend dus dat de ene keer bijv. monteren de 8e bewerking is, en de volgende keer lassen de 8e bewerking.

Hopelijk kan iemand mij voorthelpen met mijn probleem.

Bijlagen

En hoe moeten niet-ingewijden weten dat er eerst andere bewerkingen moeten plaats vinden vóór het frezen? Waarom zou een simpele SOM van die uren niet goed zijn?

Dit is van belang, omdat zodoende gezien kan worden in welk stadium met een bepaalde bewerking moet worden begonnen. Wanneer frezen bij de ene order de 4e bewerking is, en bij een andere order is dit de 7e bewerking, dan moet dus bij deze order eerder worden begonnen met frezen.

Het uitlegvoorbeeld van tilpi was goed, alleen vroeg ik mij dus af of deze formule ook zo toepasbaar is als er 8 bewerkingen zijn die allen in een aparte volgorde plaatsvinden. En als je het bewerkingsnummer verandert van bijv. het frezen, dan ook automatisch de uren meeveranderen.

Dus enkel naar het frezen moet gekeken worden?

En de tijden optellen van de acties die een nummer hebben KLEINER dan dat van het freezen?

Nee, het frezen is slechts een voorbeeld. Het geldt dus ook voor alle andere bewerkingen.

Maar het frezen (of een andere bewerking) kan de ene keer de 2e bewerking zijn, een volgende keer de 3e bewerking, weer een andere keer de 4e bewerking en zelfs de 8e bewerking. Wanneer het frezen (of een andere bewerking) de 4e bewerking is, is het dus van belang welke de 1e/2e/3e bewerkingen zijn, want deze bewerkingen hoeven dan niet mee te worden geteld. In dit geval moeten dus alleen de 5e/6e/7e/8e bewerking worden opgeteld.

Het is het mooiste als dit in een zelfde soort formule kan als tilpi heeft gemaakt, maar ik weet dus niet er wel zo'n dergelijke formule bestaat. (of hij dan niet te lang word dankzij de vele mogelijkheden)

Het komt er dus op neer, dat er voor elke handeling een aparte kolom tussengevoegd moet worden met het aantal uren voor die specifieke handeling??
Dat gaat een draak van een formule worden, als het al lukt.

Mvg

Piet

Ja, daar was ik ook al bang voor.

Vandaar ook mijn vraag of dat eventueel mogelijk zou zijn.

Zet in B19 een 1, in C19 een 2, in B20:

=SOMPRODUCT(($B$2:$Q$2="Bew.nr.")*($B3:$Q3>B$19)*($C3:$R3))

Kopieer cel B20 naar cel C20.

Verander de Data > Valideren voor de bewerkingsnummers naar "Gehele getallen" groter dan 0.

Voer dan de cellen in B19:C20 door naar rechts, zover als nodig.

Wigi

Wigi, hartelijk bedankt.

De formule die u hebt weergegeven werkt echter niet bij mij. Zou u misschien een bijlage kunnen sturen met de ingevulde bijlage? Alvast bedankt!!

PS. Zo moet de formule dus kloppen voor alle mogelijke volgordes van de bewerkingen?

Bedankt Wigi!

Alleen snap ik nog steeds niet waarom die formule niet bij mij werkt. ik vul precies hetzelfde in met een paar andere cellen, maar hij komt niet uit...