• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekening kunnen houden met weekenden en feestdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deschrik

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Goedemorgen mede-forumgebruikers,

Ik had een vraag. Voor de duidelijkheid heb ik in de bijlage een voorbeeldje toegevoegd.

Zoals u kunt zien, staat op het werkblad 'overzicht jaarcapaciteit' precies aangegeven op welke dagen er geen capaciteit beschikbaar is.

Bij de bewerking zagen, blijkt dat productieorder 070055 van 28 sept. tot 5 okt. in beslag zal nemen met zagen. 29 sept. en 30 sept. mogen eigenlijk niet worden meegerekend, omdat dit in het weekend valt. Eigenlijk zal dus het zagen van deze productieorder tot 7 okt. in beslag nemen.

Mijn vraag is, of het mogelijk is dat op de een of andere manier in het werkblad zagen automatisch rekening kan worden gehouden met de weekenden en feestdagen, zodat hij automatisch deze dagen niet meetelt als capaciteit.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan voorthelpen!

Bijlagen

Welke formules heb je zelf al geprobeerd?

Ik zal nu al zeggen dat dat heel lastig gaat zijn. Je kan wel tellen hoeveel nullen er zijn tussen 28/9 en 5/10 (2 in totaal dus), en die optellen bij 5/10. Maar daarmee kom je uit op 7/10, wat een zondag is... Er zit dus een fout in jouw vraagstelling.

En stel dan dat er een wat langer (zaagproces) ergens is, dat verschillende weekends bevat. Stel dat je 8 weekenddagen en verlofdagen onterecht zou meerekenen, die dus op het einde moeten bijgeteld worden. Door dat laatste te doen, kom je weer in een weekend terecht...

Wigi

Hallo,

Ik weet niet precies in welke berekening je vraag zit. maar bekijk dit document eens?
Als je deze manier van denken begrijpt moet je er wel uit kunnen komen denk ik...

Succes
Arjee

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik weet niet precies in welke berekening je vraag zit. maar bekijk dit document eens?
Als je deze manier van denken begrijpt moet je er wel uit kunnen komen denk ik...

Succes
Arjee

Hmmm, de einddatum zagen van het eerste productie-order is 3/10 bij de vraagsteller, en 2 oktober bij jou, Arjee. :o

Maar ik vind het wel een interessante manier van werken, want ik zou eigenlijk anders met VBA een oplossing gezocht hebben.

Bedankt Arjee,

Nog een vraagje bij jou bijlage, wat heeft het voor zin om in kolom C de cumulatieven van de beschikbare capaciteit per datum op te tellen?

Wigi:

Maar die 2 october klopt toch ook? Er moet 10 uur gezaagd worden: Dat is 6 uur op 1 oct en 4 uur op 2 oct. Dan is het dus op 2 oct gereed.

Deschrik:
Die cumulatief gebruik ik om uit te zoeken wanneer het zagen klaar moet zijn. Je hebt een startmoment en door daar het aantal uren zagen bij op te tellen kom je op het eindmoment. Daar hang je een datum aan en klaar.
Voordeel van deze kolom is dat door de cumulatieve som te nemen dagen zonder productie automatisch wegvallen.
Mischien houdt dit model zelfs rekening met dagen met minder dan 6 uur productie...

Groet,
Arjee

Wigi:

Maar die 2 october klopt toch ook? Er moet 10 uur gezaagd worden: Dat is 6 uur op 1 oct en 4 uur op 2 oct. Dan is het dus op 2 oct gereed.

Arjee, dan trek ik mijn bovenstaande post in, en zeg ik nogmaals dat jouw oplossing zeer goed gevonden is, proficiat!

Wigi

Arjee,

harstikke bedankt voor deze waardevolle hulp!:D dit scheelt mij enorm veel tijd.

Wigi natuurlijk ook bedankt dat u hebt meegedacht!:)

Nu ik even weer verder heb geprutst stuit ik op een volgend probleem.

De einddatum houd nu wel rekening met de weekenden en feestdagen, maar de aanvangstdatum nog niet.

Wanneer in mijn voorbeeldje productieorder 070050 op 3 oktober geleverd moet worden, en wanneer het zagen bijv. 20 uur duurt, dan houd hij bij het terugrekenen nog geen rekening met het weekend wat er tussen zit.

Ik denk dat het ongeveer op dezelfde manier werkt als de einddatum, maar ik kom er nog maar niet uit.

Heb het dan toch kunnen regelen!

Ik zal deze vraag even als afgehandeld melden!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan