Rekenkundige vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

wizard2000

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2009
Allereerst voor eenieder nog een zalige kerst toegewenst.

Mijn vraag...hoe lost ik het volgende op...

Heb 4 tabellen...

brutosparen
nettosparen
minimum
boete....
Een spaarkas kan worden bezet door 1 of 2 personen....2 zijn altijd een stel.
In minimum staan de bedragen die men per ....1 lid moet sparen....of per 2 leden moet sparen.
in bruto sparen geef men ook aan hoeveel leden er sparen op een kas.

Als nu de bruto spaarinleg in tabel brutosparen lager is dan wat in tabel minimum is aangegeven...rekening houdend met de kolom aantalleden in tabel brutosparen..moet er in tabel boete..een boete worden genoteerd van 1 euro per spaarlid.

Deze boete moet in de tabel nettosparen van het brutobedrag van tabel brutosparen worden afgetrokken.

Nou...wie weet raad..

John

Bijlagen

Geweldig....zo`n antwoord op Helpmij.nl........als ik alles snapte...hoefde ik gelukkig niet deze ...hulpvaardige reacties te lezen......gelukkig voor alle andere leden ben JIJ tenminste wel een slimmerik...he..?

john

Ik zet mijn vraagtekens bij je gegevensstructuur, dat ff terzijde.
Berekenen kun je doen door queries te gebruiken.
Ik neem aan dat je weet hoe die opgezet worden.

De boete zet je dus niet in een tabel maar bereken je via een query.

Tardis

Je opzet van de tabellen is inderdaad een beetje onhandig, en zeker niet logisch. Zo kun je weliswaar voor 12 maanden een spaarbedrag etc ingeven, maar dan houdt het op. Hoe doe je dat voor een volgend jaar? Weer overnieuw beginnen? Je kunt dus veel beter alle spaargegevens in één tabel bijhouden, en met een query bepalen of er een correct bedrag is ingelegd of niet. Ik heb je voorbeeldje dus een beetje verbouwd, zodat je vraag vrij simpel met een query is op te lossen.

Bijlagen

Michel.....in je boeteberekening schrijf je.....Boetekosten: IIf(IIf([Bedrag] Is Null;0;[Bedrag])<[MinimumInleg];1;0).

Tot zover kan ik volgen...maar.

als iemand zijn inleg 0 is.....moet hij ook een boete krijgen....en daarbij izijn de kosten niet 1...maar .de kosten van de lotto uit tabel kosten x het aantalleden.dus 1 bij 1 ..2 bij 2...en geen kosten bij 0 leden.

Hoe vetaal ik dat in de query boeteberekening.

john

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan