• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenopgave

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjuh02

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
mensen,

Ik heb weer een vraag! haha

het volgende:
Ik moet een rekenopgaven in excel zetten, deze luid:

J= ((trap -5) gedeeld door 2 maal 140 + 425
Nou heb ik deze formule al goed in excel staan althans hij werkt maar nog niet hoe het zou moeten, want als je bijv. trap 8 invuld komt er 635 uit maar dit moet niet zo zijn want dan vermenigvuldig je 140 met 1,5 maar 1,5 mag niet! dit moet dan afgerond worden naar 1 EN 2 dus krijg je 2 uitkomsten! namelijk 565 en 705!

Hoe kan ik dit doen?

dit is de code die ik nu heb:

=140*(($A$4-$A$3)/2)+D3

Laatst bewerkt:
Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord
  • Machtsverheffen
  • Vermenigvuldigen
  • Delen
  • Worteltrekken
  • Optellen
  • Aftrekken
Dat is volgorde waarin berekend wordt.
=(140*(($A$4-$A$3)/2))+D3, dus nog twee extra haken

dit maakt niks uit, de rekensom werkte al zo maar nu wil ik dat als de uitkomst van de som (A4-A3)/2 op een halve eindigd dat die uitkomst naar boven EN beneden word afgerond dus bijv. uitkomst daarvan is 1,5 dan moet er gerekend gaan worden met 1 EN 2.
dus krijg je vervolgens 2 uitkomsten ipv 1

Als je twee uitkomsten wilt, moet je dus ook twee formules maken in twee verschillende cellen. Eentje met afronden naar beneden, eentje met naar boven. Voor naar beneden:

=140*(afronden.naar.beneden((($A$4-$A$3)/2);0))+D3

Naar boven idem dito, maar dan met afronden.naar.boven()

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan