Rekenprobleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JPG

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Hallo,
Ik zit met een rekenprobleem waarbij ik numerieke gegevens en boolean gegevens wil combineren.
Het betreft het volgende :
Ik ben een postzegelprogramma aan het maken waarin de cataloguswaarden van de zegel wordt opgenomen en ook of de zegel al dan niet in het album aanwezig is. Verder wens ik dan de totale waarde van het album te kennen.
De cataloguswaarden hebben als gegeven Numeriek en de het al dan niet in het album zijn heb ik met Boolean laten aanduiden.
Om nu de Totale waarde te bepalen dien ik dus een Numeriek gegeven te vermenigvuldigen met een Boolean gegeven.
In Excel lukt het mij om som=(G4*H4) te doen waarbij G4 = Numerieke waarde en H4= WAAR.
Kan iemand mij helpen hoe dit in Access op te lossen ?
Alvast bedankt !

Vermenigvuldigen is nergens voor nodig.
Neem in je query gewoon een voorwaarde (conditie) op waarmee je zegt dat je ja/nee waarde -1 moet zijn.

Tardis

Hallo,
Bedankt voor je snelle reactie !
Laat mij wel nog zeggen dat ik een leek ben in Access - Ik ben nog maar pas begonnen met enkele zaken uit te proberen.
Van "Query's" heb ik al wel gelezen maar eigenlijk nog nooit getest.
Ik heb er nu wel eentje proberen te maken op Uw aanraden maar dan krijg ik het volgende :
Vooreerst nog even dit i.v.m. mijn programma :
er zijn 3 soorten postzegels : postfrisse - met plakker en gestempeld. Ik heb dus voor ieder een kolom aangemaakt te weten WaardePF - WaardeMPL - WaardeGST - elke soort heeft zijn eigen waarde.
Verder heb ik 3 vakjes gemaakt om aan te vinken (Boolean) wanneer een desbetreffende zegel in het album aanwezig is te weten AlbumPF - AlbumMPL en AlbumGST.
Om nu de TotaalWaarde te kennen zou dus het volgende moeten gebeuren:
wanneer een soort zegel in het album zit wordt die dus aangevinkt en zou de respectievelijke waarde daarvan moeten opgeteld worden
Vb. WaardePF = 0,5 Waarde MPL=0,3 en WaardeGST=0,1
In Album aanwezig PF en GST
Dus TotaalWaarde = 0,5 + 0,1 = 0,6
Nu terug naar de query:
Dit is wat ik momenteel zelf heb geprobeerd maar ik krijg dus het eigenlijke resultaat niet.
Waar en hoe geef ik trouwens die selectie van Ja/Neen = -1 en hoe en waar krijg ik uiteindelijk de totale waarde ?

Zie bijlagen

Kan en wil je me a.u.b. nog even helpen ? Bedankt en sorry voor de last

Bijlagen

Hallo,
Sorry dat ik jullie nog eens lastig val maar ik denk de query gevonden te hebben alleen krijg ik dus nu een negatief resultaat.
Kan iemand mij zeggen waar ik precies voor het Booelan type de JA/Nee keuze op -1 moet zetten ?

Dank bij voorbaat.

Hallo gast0224 ,

Ja maar .....
wanneer ik in de criteria niets invul dan krijg ik - volgens mijn opgemaakte query - het gewenste resultaat maar negatief ( met een min-teken)
wanneer ik in de criteria bv. -1 zet dan zijn alle waarden weg ?!

Groetjes.

Ik vind de opzet van je db niet geweldig moet ik zeggen (slecht genormaliseerd namelijk) maar je kunt de berekening makkelijk maken in één veld, zonder criteriums te gebruiken. Dat werkt in dit geval namelijk niet geweldig omdat je meerdere criteria hebt die in combinaties moeten kunnen gelden. Met een simpele formule is het zoals ik al aangaf simpel te doen. Die is dan:
Code:
TotaalWaarde=(ABS([AlbumPF]*Nz([WaardePF])+(ABS([AlbumMPL]*Nz([WaardeMPL])+(ABS([AlbumGST]*Nz([WaardeGST])
Met ABS zet je de waarde van het selectieveldje om van -1 naar 1, en van 0 naar +0.
Vb. WaardePF = 0,5 Waarde MPL=0,3 en Waarde GST=0,1
In Album aanwezig PF en GST
1 * 0,50 is natuurlijk 0,5, 0 * 0,30 is 0 en 1 * 0,1 = 0,10
Totaal: 0,6.

Hallo gast0224 ,

Ja maar .....
wanneer ik in de criteria niets invul dan krijg ik - volgens mijn opgemaakte query - het gewenste resultaat maar negatief ( met een min-teken)
wanneer ik in de criteria bv. -1 zet dan zijn alle waarden weg ?!

Groetjes.

Als je hier een voorbeeldje plaatst, zal ik er even naar kijken.

Hallo gast0224,

In bijlage mijn brouwsel :=))

Groetjes.

Bijlagen

Hallo OctaFish,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal jou oplossing ook zeker uitproberen.

Bedankt hiervoor !

Hallo,
Zoals reeds eerder vermeld ben ik nog maar een beginneling in Access en nog volop aan het uittesten.

Het rekenprobleem heb ik via een query kunnen oplossen :
- ik heb 3 maal het volgende gedaan ( eenmaal voor de postfrisse, eenmaal voor de zegels met plakker en een derde maal voor de gestempelde zegels) :
- ik heb eerst een waarde 1 of 0 gegeven aan de logische functies "Ja" of "Neen" - zijnde Status / Status1 en Status2
- vervolgens heb ik deze waarde vermenigvuldigd met de Waarde van elke Zegel (PF - MPL en GST)
- en dan heb ik de volgende formule gebruikt :
TotWaardeAlbum: ([Status]*[WaardePF])+([Status2]*[WaardeMPL])+([Status3]*[WaardeGST])
Dit geeft een mooi resultaat binnen mij query

maar ....
hoe krijg ik het resultaat nu ofwel in mijn tabel, ofwel in het formulier?

Wanneer ik bij 'tabel' van de query de naam van mijn tabel zet dan krijg ik een foutmelding dat er een ")" teveel is gebruikt ??

Kan iemand mij even helpen a.u.b.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan