Rekensom maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

TvanHout

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jan 2013
Beste mensen,

Het zou erg fijn zijn als iemand mij een beetje op weg kan helpen met een opdracht voor school.
Ik moet een website maken voor leerlingen zodat zij rekensommetjes kunnen gaan oefenen. De bedoeling is om een pagina te maken waarin ik een stuk of 20 sommetjes onder elkaar zet, dat leerlingen een antwoord invullen en op controleren drukken, wanneer het antwoord goed is zal dit aangegeven worden en wanneer het fout is ook.

Ik heb hier alleen helemaal geen verstand van. Ik heb het boek 'Javascript de basis' met moeite doorgewerkt.. maar zodra ik iets moet 'zelf verzinnen' dan gaat het mis. Als ik niet een duidelijk voorbeeld heb dan weet ik niet wat ik moet doen. Is er iemand die mij kan helpen? Misschien een voorbeeld code of een iets wat ik kan gebruiken?

Het idee is dus bijvoorbeeld:
een vakje met de vraag: 5 - -2 =, hier kunnen leerlingen dan een antwoord geven, knop met 'controleren'. Dan bijvoorbeeld een popup met dit is goed of dit is fout.

Laatst bewerkt:
Wil je willekeurig één rekensom tonen of een rij onder elkaar?

Weet je al hoe je een formulier in elkaar moet zetten en waardes daarvan via Javascript op kunt vragen?

Kortom, waar loop je vast? Wat heb je zelf al geprobeerd?

De website moet bestaan uit 4 pagina's.

Voorpagina met 3 links naar Theorie, Oefenmateriaal, Spel.
Ik heb de voorpagina en de pagina waar het theorie gedeelte op komt te staan bijna klaar. Het ziet er niet uit, maar daar gaat het ook niet echt om. Zolang het maar werkt.

Mijn vraag gaat over de pagina 'Oefenmateriaal'. Ik wil op deze pagina dan 20 sommen onder elkaar zetten die vast staan, dus niet dat er elke keer andere getallen staan.
Ik heb zelf wat dingen geprobeerd aan de hand van het boek 'Javascript de basis'. Ik heb gewoon wat random dingen getest maar dat zag er allemaal niet uit zoals ik het wil zien.
Zo probeerde ik via een onclick of het de juiste antwoord was, maar dan zou de leerling hun eigen antwoorden controleren.
Heb een poging gedaan om het dan als een soort wachtwoord te proberen, maar dan bleven de antwoorden niet zichtbaar.

Het gene waar ik naar opzoek ben is een code om een antwoord te controleren van een vraag. Als het goed is, dan krijg je daar een bericht van en als het fout is ook.

Ik heb een plaatje erbij gedaan hoe simpel de website er uit mag zien.
Naamloos.jpg
Owja, mijn paintskills zijn ook niet van hoog niveau ;-)

Begin eerst eens met de opmaak zou ik zeggen :)

Het makkelijkste is een tabel gebruiken.

Dan doe je iets als:
HTML:
<table>
  <tr>
    <td>1</td>
    <td>+</td>
    <td>1</td>
    <td>=</td>
    <td><input type="text" name="answer1" id="answer1" placeholder="?" /></td>
  </tr>
  <tr>
    <td>10</td>
    <td>*</td>
    <td>4</td>
    <td>=</td>
    <td><input type="text" name="answer2" id="answer2" placeholder="?" /></td>
  </tr>
</table>

Op die manier kun je het eerst visueel maken.

Controleren of waardes overeenkomen doe je door een IF-statement
[js]
var answer = 10;
var input = 9;

if(answer == input) {
alert("Goed");
} else {
alert("Fout");
}[/js]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug