Relatie aanmaken: Meerdere identieke componenten in 1 product

Status
Niet open voor verdere reacties.

ceesrijkaart

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2013
Ik ben voor mijn werk bezig met het in Access opstellen van een productieregister van de producten die wij assembleren. In deze producten gaan meerdere soorten componenten. Van een aantal componenten 1 per product, maar van 1 component gaan er zes componenten in 1 product.

Ik wil graag in aparte component tabellen de ordernummers en leverdata van de unieke componenten registeren. De unieke componenten in deze tabellen moeten een relatie hebben met de producten waarin ze geplaatst zijn. Deze relatie is eenvoudig te realiseren voor de componenten waarvan er 1 in een product geplaatst wordt, maar ik kom er niet uit voor de componenten waarvan er meer dan 1 in ieder component gaan.

Ter verduidelijking heb ik een screenshot van de relatiesituatie toegevoegd:

relaties acces.png

Is er iemand die mij kan helpen met deze kwestie? Misschien is het heel eenvoudig, maar ik werk nog niet zo lang met Access

Je tabel [tblTrace] is niet goed genormaliseerd, en dat lever dit probleem op. Verwijder de velden [IGBT_##] en breng die onder in een aparte tabel. Bij voorkeur in een tabel waarbij je een veld hebt voor het type (ik neem aan dat R1 iets anders is als S1 of T1) al zou ik mij kunnen voorstellen dat je een tabel maakt met de velden [TraceID], [IGBT_R], [IGBT_S] en [IGBT_T] en eventueel een veld [IGBT_ID] van het type Autonummering.
Deze tabel koppel je dan aan [tblTrace] op basis van het veld [TraceID] (één-op-veel koppeling). Grote voordeel: het veld Identificatienummer kun je nu koppelen, mocht je dat willen. Overigens snap ik niet dat je met één brontabel 3 (of zelfs 6) velden kunt vullen. Riekt ook al als een normalisatieprobleempje. Maar goed, op een formulier kun je de velden aan de tabel Driverboard koppelen met keuzelijsten, en dan hoef je niks te koppelen.

Cees,

Een productie database bestaat normaal uit de drie tabellen.
Een tabel met voorraden, zowel componenten als producten, eventueel kunnen producten later dan weer in een nieuw product verwerkt worden (halffabricaten).
Een tabel met recepten, van ieder product staat vermeld welke halffabricaten en componenten een product bevatten.
Een tabel met productie orders, hier worden de orders met de te assembleren producten gezet. Als een product wordt afgemeld als vervaardigd worden de halffabricaten volgens het recept uit de voorraad geboekt en een nieuw product opgeboekt.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan