Relatie bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zurrik

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Hallo,

Ik begin nu pas met access, heb diverse cursussen op het internet afgewerkt en heb veel vragen. Ik moet een calculatie/ offertedatabase gaan maken voor stage. Ik heb nu allemaal tabellen ingevoerd die ik nodig denk te hebben en ben nu de relaties aan het leggen.

Maar ik heb bijvoorbeeld een database met produkten en een database met Orders. Nu kan het voorkomen dat in een order meerdere produkten voorkomen, maar een produkt komt ook in meer orders voor natuurlijk. Hoe moet ik nu een veel op veel relatie maken, want ik krijg alleen een 1 op veel relatie.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Wees gegroetjes,
Bart

Laatst bewerkt:
Belangrijk bij dit soort dingen is dat je betekenisloze sleutels gebruikt.
Daar kun je jezelf een hoop ellende mee besparen.....

In jou geval

ORDER
ID (autonummer)
Omschrijving (Text)

PRODUKT
ID (autonummer)
Omschrijving (Text)
Prijs etc.....

ORDER2PRODUKT
ID (autonummer)
IDOrder (Long)
IDProdukt (Long)
Bijzonderheden (Text)
etc.

Zorg dat je database ook genormaliseerd is.

Allereerst toch hartelijk dank. Ga het doen zoals u mij verteld. Maar toch nog wat vraagjes om te leren.

Hele stomme vraag maar is LONG nummeriek???

en waarom mag ik bijvoorbeeld niet de twee primaire sleutels van Produkt en Order samen primaire sleutel maken in de koppeltabel?

Stomme vragen zijn er niet, alleen stomme antwoorden :p

Long is inderdaad numeriek, je kiest dus eerst numeriek en dan onderin het type lange integer (oftwel long).

De reden dat het handig is om een koppel tabel een eigen ID te geven is dat het dan eenvoudig wordt om het record te bepalen als je de gegevens uit een koppeltabel in een listbox of een combobox wilt hebben. Je zorgt dan dat het ID het eerste veld is in de listbox of de combobox en maakt deze kolom 0 cm breed (onzichtbaar dus). Met de eerste kolom wordt de regel in de listbox of combobox dan geidentificeerd en je kunt snel naar dit record springen.

Ik ben bezig met een voorbeeld databaseje voor dit soort problemen. Het is nog niet helemaal af, maar de basis is er al wel.
Doe er je voordeel mee (kijk maar eens naar formulier _frmVeelOpVeelRelaties).

Bijlagen

Heel hartelijk bedankt.
Ik denk dat er de komende dagen cq weken nog veel meer vragen boven komen drijven.

Ik hoop dat ik niet vervelend ben, maar ik kan de raarste dingen vragen.

Nogmaals bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan