Relatie leggen in Acces (of Powerpivot)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Conejo

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2014
Berichten
25
Goedemiddag,

Nog maar een enkele tijd ben ik bezig met Acces en Powerpivot.

Nu is mijn vraag, ik heb twee verschillende tabellen in Acces, waarbij kolom "Opdrachtgever'' en ''Datum''' in beiden tabellen meerdere gelijkwaardige waarden bevatten. Hoe kan ik een directe relatie leggen tussen deze kolommen, zodat ik kan rekenen met beiden tabellen.

Met vriendelijke groet,

Conejo
 
Leg je vraag eens duidelijk uit, want ik snap 'm niet. Zoals ik het interpreteer, heb je 2 velden (Opdrachtgever en Datum) die zijn ingesteld als veld met meervoudige waarden. Die kan je sowieso nooit koppelen aan een andere tabel. Je hebt, wil je kunnen koppelen dus in ieder geval in Tabel1 een sleutelveld nodig, en dat veld komt dan in Tabel2 terug als niet-sleutelveld. Dan kan je ze koppelen.
 
Je interpreteert het zoals ik het bedoel.

Beiden tabellen komen de kolommen opdrachtgever en datum voor. Nu zou ik op basis van dezelfde opdrachtgever en dezelfde datum een relatie willen leggen tussen beiden tabellen. Ik heb geprobeerd om er een tabel tussen te zetten (in Powerpivot), dit maakt alleen niet mogelijk om data uit beiden tabellen te laten rekenen met elkaar.

Ik moet een sleutelveld toevoegen, vraag is op basis waarvan doe ik dat?

Alvast bedankt.
 
Je moet niks; je zou echter al wel een sleutelveld moeten hebben. Je kunt niet zomaar twee (willekeurige) velden uit een tabel pakken, en ze koppelen aan dezelfde velden die in een andere tabel staan. Koppelen gaat alleen op basis van een Primary Key in de hoofdtabel (unieke sleutel) en een Foreign Key in de afhankelijke tabel. Dat mag een sleutel zijn die uit meerdere velden bestaat, maar handiger is vaak één veld gebruiken als Primaire sleutel. Als jij in je hoofdtabel twee velden gebruikt als Primaire sleutel ([opdrachtgever] en [Datum]) dan kun je die velden inderdaad koppelen aan de twee velden in je secundaire tabel, en dan gaat de sleutel gewoon werken. Maar handig werkt dat dus niet. Een tabel er tussen zetten vergroot je probleem alleen maar :)
 
Bedankt voor de informatie.
Heb het nu opgelost door in Powerpivot met de formule samenvoegen de kolom opdrachtgever en datum samen te voegen. Dit resulteert in een identieke waarde in elke kolom, waardoor de relatie nu wel mogelijk.

Weet niet of dit een manier is, of het wellicht makkelijker zou kunnen in acces?

Bedankt iig! :)
 
Ik werk nu (afgerond) zo'n 735 jaar met Access, en heb nog nooit van PowerPivot gehoord, laat staan het nodig gehad :). Ik denk dat ik van jou nog wat kan leren ;). Aan de andere kant: jouw probleem heb ik ook nooit bij de hand gehad, waarschijnlijk omdat ik uit onwetendheid altijd de goede relaties heb gemaakt :D. Maar zonder gekheid: zonder de tabellen te zien kan ik echt niet zeggen of het beter of anders kan. Al denk ik dus van wel...
 
Haha, Powerpivot is een add-in voor Excel waarmee op een éénvoudige manier data vanuit Acces in Excel geïmporteerd kan worden.

Gezien de staat van de Acces database zou ik haast denken dat het 735 jaar oud is. Wellicht in het verleden de relaties al verkeerd gelegd door de programmeur hier. Maarrr op deze manier heb ik toch wat ik voor ogen had! :D

Cursusje Acces is de toekomst is ook niet verkeerd.. ;)

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
 
Kan de vraag denk ik op <Opgelost>. Maar ik zou toch eens naar de database structuur kijken, want als ik het zo lees, is die op zijn minst voor verbetering vatbaar :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan