Relatie leggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zurrik

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Ik wil graag het volgende voor elkaar krijgen maar ik kom er niet uit.

Ik heb een tabel klanten. Ik heb een tabel orders.
Nu moet het mogelijk zijn om emailtjes, telefoontjes ed op te slaan. Echter het probleem is hoe ik de relatie moet leggen. Want een emailtje kan van een klant komen en wel over een order gaan, maar kan ook algemeen zij,dus er moet dan geen verwijzing zijn naar de order. Ook kunnen er verschillende telefoontjes gepleegd zijn over een order, waardoor er dus wel verwezen moet worden naar de order.

Ik wil straks dus een lijst kunnen maken van alle coorespondentie van 1 klant en ik wil een lijst kunnen maken van alle correspondentie van 1 order en van 1 klant bij 1 order.

Is dat mogelijk??

Ja, alles is mogelijk. Je moet alleen je datamodel iets aanpassen.

Je klantentabel heeft waarschijnlijk een attribuut email en misschien ook nog een email2 attribuut. Deze horen bij de klant. Een klant werkt bij een bedrijf en het kan zijn dat meerdere klanten bij datzelfde bedrijf werken. Maak een tabel Bedrijf en leg een link met de tabel klanten. Je klanten zijn nu gekoppeld aan een bedrijf.

Verder wil je gesprekken opslaan. Met wie heb je gesproken, welk bedrijf, telefoonnummer en email adres. Sla de klantID, telefoonnummer, email adres en OrderID op in de nieuwe tabel Gesprekken o.i.d. De klant werkt bij een bedrijf en zou dus via de klant tabel bekend moeten zijn.

Op deze manier kan je de rapportage uitdraaien die je hebben wilt.

HTH
Weest gegroet,
Guus

ik snap er niks van. In principe zijn mijn klanten al bedrijven. En of het nu een email of een telefoontje of een brief of zo is maakt me niet uit. Het gaat me erom dat ik de inhoud later kan terugvinden bij een bepaalde order. De gegevens zijn wel belangrijk natuurlijk en ik begrijp dat ik dat vast moet leggen.

Maar het probleem is het volgende: U zegt dat ik bijv Gesprekken aan moet maken. En daarin klantID en OrderID in moet vullen. Maar het kan voorkomen dat er geen order bij hoort.

Groetjes Bart

Je maakt inderdaad een tabel Gesprekken met de volgende velden:
ID (autonummer, primaire sleutel)
KlantID (long)
OrderID (long)
etc.

De velden KlantID en OrderID mogen leeg zijn.

Op die manier kan je alle mogelijke combinaties opslaan.

maar dan mag ik geen relatie leggen? Anders moet het toch ingevuld zijn?

Is het dan ook verstandig om een OLE-object toe te voegen? Ik wil eigenlijk een veldje voor de informatie terug te kijken. Dus ik noem maar: Als ik met klant Jantje bel, en ik spreek af dat hij voortaan 10% korting krijgt en op de huidige order 15%. Dan wil ik graag het volgende zien:

04-04-2006 Jantje Telefoongesprek
---------------------------------------------------
Jantje krijgt voortaan 10% korting
op zijn orders

04-04-2006 Jantje Telefoongesprek
--------------------------------------------------
Jantje krijgt 15% korting op
order: 1234

Kan dat? Of moet ik zoiets gewoon in een tekstveldje zetten?

Wat je moet doen is een formulier maken waarin je dat soort dingen vast kan leggen.
Op dat formulier moet je dus de juiste klant kunnen selecteren, je moet de juiste order kunnen selecteren en je moet de overige gegevens kwijt kunnen.
Als wat jij beschrijft de enige gegevens zijn die je vast wilt leggen denk ik dat je een memo veldje in je tabel moet opnemen voor de opmerkingen die je kwijt wilt.

Hoe je vervolgens de rapportage over de opgeslagen gegevens gaat realiseren is een volgend probleem.
Je zult dan wederom en selectie scherm nodig hebben (klant, order, datum (die moet je dan wel opgeslagen hebben!) en waar je verder nog op wilt selecteren.
Vervolgens roep je een rapport aan wat de geselecteerde gegevens presenteerd. Hoe die presentatie eruit ziet bepaal je dan in je rapport.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan