Relatie problemen (prim sleutel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hvdl70

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Hoi allemaal,

Ik probeer de klantenbak met fiches om te zetten naar een eenvoudige acces database :
één klant kan meerdere installaties hebben. Deze installaties kunnen meerdere data (datums) bevatten met uitgevoerde werken. Om één of andere reden slaag ik er niet in de tabellen aan elkaar te koppelen. (voor ingave gegevens vertrek ik uit form klanten.)Bekijk bijlage Klantenfiche.zipBekijk bijlage Klantenfiche.zip
Wie helpt mij ff?

Thanks HV

Je hebt in je subformulier geen verwijzingsveld naar de hoofdtabel opgenomen. In dit geval dus InstallatieID uit je installaties tabel. Ik vermoed dus dat je dit bedoelt...

Bijlagen

Ik vermoed het: ik kan via de form klanten, de klantgegevens invullen. Van hieruit ga ik naar het installatieform, waar ik slechts 1 installatie kan ingeven, bij het toevoegen van een extra geeft hij een foutboodschap.
Bij het ingeven van de data behorende tot de tabel van 'overzicht werken' , komt die blijkbaar niet juist gekoppeld aan de betreffende installatie.
Het is intussen weer een tijd geleden dat ik met access gewerkt heb, en weet niet zo goed meer hoe ik de relaties moet leggen en hoe het weer zat met de prim.keys.
Het leek mij simpel, maar het lukt niet...
:confused: Hans :o

De relaties heb ik in het voorbeeld goed gelegd, dus daar zit het probleem niet. In het subformulier ontbrak het koppelveld met de hoofdtabel, dus daarom kon je niet koppelen tussen de formulieren. Ook dat heb ik aangepast. Als je geen records kunt toevoegen in het subformulier ligt de oorzaak dus elders. Ik zal daar nog een keer naar kijken.

Dank Michel voor mij op weg te zetten, maar het lukt niet helemaal.
Kan iemand me verder helpen?

Thx - Hans

Waar loop je nu tegen aan?

error 3201

Dag Michel,

Ik krijg nu wel degelijk een koppeling tussen de 3 tabellen. Het probleem is nu dat ik een foutboodschap krijg als volgt : "kan geen record toevoegen of wijzigen omdat een gerelateerd record is vereist in tabel klanten".
Het is ook nodig dat ik via de klantenform een installatie kan ingeven, zonder dat ik nogmaals een klantID moet ingeven (dat gegeven zou hij direct moeten meekrijgen).
Zie voorbeeld.
Wie helpt?

Thx HANSBekijk bijlage Klantenfiche 101121.zip

Die foutmelding betekent zoveel als: je hebt in de tabel die je probeert te koppelen aan Klanten ofwel een KlantID staan die je niet hebt in de tabel [Klanten], ofwel je hebt daarin lege velden staan, terwijl het veld verplicht is. Je moet dus eerst controleren of je alle klanten wel hebt die in de gekoppelde tabel staan. Zo niet, dan moet je de klanten toevoegen, of de records waarin de verkeerde klantnummers staan aanpassen.
Het is wel belangrijk dat je dit oplost, want de relatie is zonder Referentiële integriteit zinloos.
Je kunt met de wizard Niet-gerelateerde records makkelijk controleren welke records dat zijn, als je veel records hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan