• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relatief zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jheesterbeek

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2005
Hoi Forummers,

In kolom A heb ik weeknummers staan, in kolom B artikelnummers en in kolom C de afzet van dat artikel in die week.
Nu wil ik graag vanuit een ander sheet deze gegevens opzoeken. Ik heb in dat sheet het weeknummer (cel A2) en het artikelnummer (cel B2), maar ken geen formule die me in staat stelt om twee keer te zoeken.
Wie kent een formule waarmee ik twee keer ( 1x op week, 1x op artikel) kan zoeken?

Alvast bedankt

John

Met de SOMPRODUCT moet dit lukken:

=SOMPRODUCT((A2='Ander blad'!A1:A100)*(B2='Ander blad'!B1:B100)*'Ander blad'!C1:C100)

Als ik in de help kijk dan lees ik dat somproduct bedoeld is om te vermenigvuldigen en optellen in een formule. Kun je uitleggen hoe deze formule gebruikt wordt om te "dubbel zoeken"?

Wel, dat doet hij hier ook (optellen en vermenigvuldigen)...

=SOMPRODUCT((A2='Ander blad'!A1:A100)*(B2='Ander blad'!B1:B100)*'Ander blad'!C1:C100)

De formule bestaat uit drie delen:

(A2='Ander blad'!A1:A100) - weeknummers
(B2='Ander blad'!B1:B100) - artikelnummers
'Ander blad'!C1:C100 - omzet

Als we het eerste deel bekijken dan zie je dat hij de waarde in A2 gaat vergelijken met de kolom A (de eerste 100 waarden in dit geval) uit het andere blad. Hij gaat die cel per cel vergelijken. Is A2 gelijk aan een waarde uit de kolom geeft hij WAAR als resultaat (WAAR = 1). Is A2 niet gelijk geeft hij ONWAAR (=0).

Het tweede deel werkt op dezelfde wijze.

Neem nu het volgende tabelletje:

Code:
A     1     10
A     2     20
A     3     30
B     1     25
B     2     35
B     3     45

Stel, we zoeken de prijs van product B met de code 2 (=35). Dan krijg je via de SOMPRODUCT volgend (intern) resultaat.

Code:
0     0     10
0     1     20
0     0     30
1     0     25
1     1     35
1     0     45

Alles wat op één lijn staat gaat hij met elkaar vermenigvuldigen. Alle produkten gaat hij vervolgens optellen. Je krijgt dus dit:

Code:
0  * 0  *  10 = 0
0  * 1  *  20 = 0
0  * 0  *  30 = 0
1  * 0  *  25 = 0
1  * 1  *  35 = 35
1  * 0  *  45 = 0

De som van alle produkten is dus 35.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan