RELATIES ACCES, HULP OPBOUW...wie helpt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marleen009

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2011
:ook, ik probeer het zo kort mogelijk te houden.
Bedoeling is offerteopvolging. ik heb:
tabel 'aannemers'
tabel 'projecten'
tabel 'opvolging'

ik heb een project waarvoor ik 10 aannemers dien te contacteren voor prijsvraag. deze wil ik selecteren dmv een query. De gekozen aannemers moeten dan gelinkt worden aan mijn tabel 'opvolging', 'project'

ik wil kunnen zien
voor wlke projecten ik welke aannemers heb aangeschreven, wanneer en hoe.
sorteren op welke aannemers heb ik reeds gecontacteerd, voor welk project
ik dien bij houden wanneer ik (weeral) gebeld heb om te vragen waar de offerte blijft
enz

ik heb relaties gelegd van probeer hier jpg en /of gif te plaatsen maar wil niet lukken:(

maar nu zit ik vast Kan iemand mij helpen, heb proberen db bij te voegen maar lukt niet.
Als ik nu in tabel 'projecten' op + klik krijg ik mooi mijn opvolging, maar weet o.a. niet hoe ik mijn aannemers erbij krijg.
Die ik trouwens dien te selecteren dmv een query via tabel 'aannemers'
dien ik dus eerst die query te maken en kan ik deze zo linken aan opvolging of projecten???
Help mij :shocked:

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Het zou toch schelen als je de db kunt posten; misschien is de website MijnBestand.nl een optie? Als ik je verhaal lees, mis je nog een paar tabellen. Zo wil je een logbestand van gesprekken kunnen nakijken. En je wilt weten welke aannemers je benadert voor welk project. Dat zijn aparte tabellen, die je nu niet hebt. De tabel Aannamers bevat, neem ik aan, unieke records per aannemer. Hetzelfde geldt voor projecten: elk project in tProjecten is uniek. In een koppeltabel tProjecten_Aannemer leg je een relatie tussen projecten en aannemers: voor elke aannemer die je aan een project koppelt maak je een record in die koppeltabel. Bij 10 aannemers op project 2011-KlusA heb je dus in die tabel 10 records, met 10 keer code 2011-KlusA in het veld Project, en 10 verschillende aannemercodes in het veld AannemerID. De combinatie van ProjectID en AannemerID kan dan een sleutelveld zijn, omdat elke aannemer maar één keer aan een project gekoppeld mag worden.
Aan een project koppel je een tabel Project_Contacten, waarin je dan bijvoorbeeld de gesprekken vastlegt op aannemer, datum en tijd en memoveld etc.

wauw, thankx :)
inderdaad , ondertussen zijn de tabellen al uitgebreid, ga nu ff jouw raad opvolgen en ook naar mijnbestand.nl
vind dit echt super! ga straks dan de db proberen posten!!
Hopelijk tot snel

wat ook een teer punt is (voor mij)
ik heb dus de tabel aannemers, ik kies per query de aannemers die ik ga aanschrijven. en die gekozen aannemers dien ik dan te koppelen aan het project. kan ik een relatie leggen van een qryresultaat??

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen: kijk vooral in de cursus Access voor beginners, die je in de sectie Handleidingen van dit forum kunt vinden.... Daar wordt e.e.a. uitgebreid behandeld.
@gast0224: prima dat je allerlei sites aanrijkt, maar vergeet die van ons niet ;)

Ik wist niet dat de koppeltabel en de kruistabelquery daar al in behandeld waren. Ik ken de inhoud van de cursus nl. niet. ;)

Laatst bewerkt:
wat is een KOPPELTABEL? kruistabelquery??
De Kruistabel heb ik inderdaad nog niet behandeld; vind die opmerking overigens nogal uit de lucht vallen :) Heeft namelijk weinig met de vraag te maken.

Koppeltabel (veel op veel relatie).

http://www.bagmeijer.com/Artikelen/cursus_database_ontwerpen/DB4.html

Kruistabelquery.

http://office.microsoft.com/nl-nl/access-help/samenvattingsgegevens-beter-leesbaar-maken-met-een-kruistabelquery-HA010229577.aspx

Mocht je nog meer vragen hebben inzake basiskennis van access, dan is dit misschien een handige link voor je. Het betreft info van divers versies van diverse software paketten.

http://www.gratiscursus.be/

:thumb: haha dat bekijk ik even

Het zou toch schelen als je de db kunt posten; misschien is de website MijnBestand.nl een optie? Als ik je verhaal lees, mis je nog een paar tabellen. Zo wil je een logbestand van gesprekken kunnen nakijken. En je wilt weten welke aannemers je benadert voor welk project. Dat zijn aparte tabellen, die je nu niet hebt. De tabel Aannamers bevat, neem ik aan, unieke records per aannemer. Hetzelfde geldt voor projecten: elk project in tProjecten is uniek. In een koppeltabel tProjecten_Aannemer leg je een relatie tussen projecten en aannemers: voor elke aannemer die je aan een project koppelt maak je een record in die koppeltabel. Bij 10 aannemers op project 2011-KlusA heb je dus in die tabel 10 records, met 10 keer code 2011-KlusA in het veld Project, en 10 verschillende aannemercodes in het veld AannemerID. De combinatie van ProjectID en AannemerID kan dan een sleutelveld zijn, omdat elke aannemer maar één keer aan een project gekoppeld mag worden.
Aan een project koppel je een tabel Project_Contacten, waarin je dan bijvoorbeeld de gesprekken vastlegt op aannemer, datum en tijd en memoveld etc.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ACGW6ELW8ZZT.accdb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan