• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relaties / kruisverband

bertvanmarum

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2001
Hallo allen

Ik heb heel wat fora en youtube filmpjes gekeken, maar ik heb de oplossing nog niet kunnen vinden..... ten einde raad probeer ik het hier...

Wat is er aan de hand?

Ik ben bezig met het maken van een vast tweewekelijks (even en oneven week) rooster waarin 15 personen van maandag t/m vrijdag worden ingeroosterd per dagdeel (ochtend/middag). In totaal dus 20 dagdelen (10 dagen * 2 dagdelen)

De 15 personen worden ingeroosterd op 2 locaties. 3 personen op locatie A en 4 personen op locatie B. Per dagdeel worden dus 7 (van de 15) personen ingedeeld.
Wat ik nu graag inzichtelijk wil hebben is welke personen gelijktijdig op dezelfde plek zitten, maar vooral ook; wie ziet wie niet?

Bijgevoegd een testrooster met fictieve namen, maar het gaat denk ik om het idee.
Waar ik graag zou willen zien is:
Persoon1 heeft met ..... deze personen gelijktijdig dienst obv locatie (A of B) (en met ...deze personen dus niet)
Persoon2 heeft met ..... deze personen gelijktijdig dienst obv locatie (A of B) (en met ...deze personen dus niet)

Nu kun je dat 1 voor 1 in een matrix zetten, maar ik ben op zoek naar een wat duurzamere manier om ook bij toekomstige wijzigingen direct te zien wat de impact is.
Ik kom er niet uit en m'n kop zit wat dat betreft even op slot. Ik vraag me ook af het enkel met excel te realiseren is.
Hopelijk is hier iemand die me een beetje op weg kan helpen, want alle hulp is welkom.
Mocht ik nog essentiele info zijn vergeten te vertellen, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Alvast dank
Bert

Bijlagen

• Testrooster.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 12
Wil je dat per dagdeel zien?
Je bedoelt; laten zien hoeveel dagdelen er overlap is. Ja dat zou mooi zijn.
Dus: In deze 2 weken zit Persoon1 3 dagdelen met Persoon2 op dezelfde locatie (A of B) en 0 dagdelen met Persoon13 op dezelfde locatie.

Wat je wilt is nogal complex (in mijn ogen).
Even iets in elkaar geknutseld zonder foutcontrole voor alleen de even week, kies een medewerker en een dagdeel en je ziet de locatie en ploeg waarin de medewerker zit. Geeft #N/B als betreffende medewerker dat dagdeel niet is ingeroosterd.
Hoe had je de layout in gedachten?

Bijlagen

• Testrooster AH.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 7
Wat je wilt is nogal complex (in mijn ogen).
Even iets in elkaar geknutseld zonder foutcontrole voor alleen de even week, kies een medewerker en een dagdeel en je ziet de locatie en ploeg waarin de medewerker zit. Geeft #N/B als betreffende medewerker dat dagdeel niet is ingeroosterd.
Hoe had je de layout in gedachten?
Hee, dat begint er op te lijken!
Het stukje "dagdeel" hoeft er niet in.
Wat ik wil weten is wanneer ik in B21 een persoon selecteer, hij binnen de hele periode (2 weken dus) kijkt met welke andere personen op dezelfde locatie wordt gewerkt.
Uitgaande van de situatie dat iedere persoon in die 2 weken met elke andere persoon (minimaal 1x) op dezelfde plek werkt, zou dus het lijstje vanaf B25 naar beneden bestaan uit 15 (-1) personen. Ook de onderverdeling in locatie is niet perse nodig, hoewel het ook geen kwaad kan.
Qua layout maakt het mij ook niet uit. Het is meer als controlesysteem dan om te publiceren/dagelijks mee te werken.

Heel knap dat je hier al mee komt! Aan de formules te zien, is het inderdaad een uitdagende case, zullen we maar zeggen ;-)

Met een macro wordt het voor mij een stuk eenvoudiger.
En dankzij de voorwaardelijke opmaak zie je dan meteen dat Persoon1 maandagmiddag en dinsdagmiddag vrij heeft.

Bijlagen

• Testrooster AH.xlsm
    21,5 KB · Weergaven: 9
Volgens mij is dit het bijna! En misschien komt dat wel door mijn onduidelijke uitleg op jouw vraag of het per dagdeel moet.

Als ik nu bijvoorbeeld alle Persoon1 weghaal, behalve op maandagochtend op Locatie A, zou ik willen dat het resultaat wordt in B23: Persoon2 en Persoon3. Dit zijn namelijk de enige 2 personen waarmee Persoon1 samenwerkt (zelfde dagdeel, zelfde locatie)

Er moet dus ergens nog een filter tussen.... maar waar?

Dus per dagdeel bekijken of medewerkers is ingeroosterd:

Bijlagen

• Testrooster AH2.xlsm
    24,5 KB · Weergaven: 10
Wat ga je dan doen met die informatie ?
Het lijkt erop dat je een criterium voor de verdeling van personen met de hand wil invoeren.
Het is eenvoudiger dat in het verdelingsmechanisme op te nemen.

Wat ga je dan doen met die informatie ?
Het lijkt erop dat je een criterium voor de verdeling van personen met de hand wil invoeren.
Het is eenvoudiger dat in het verdelingsmechanisme op te nemen.
Wat bedoel je precies? De input voor dit overzicht wordt inderdaad elders gemaakt en is nog weer afhankelijk van andere factoren.

kan je hier verder mee, in de gele cel kan je de naam kiezen van de persoon, de macro zoekt zijn contacten.

Bijlagen

• testrooster met dagen.xlsm
    26,2 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan