Ik zal proberen mijn probleem uit te leggen.
Ik wil graag relaties maken tussen een aantal tabellen, onder andere tussen:
tbl_Clusters
(Kolommen: ID (= primaire sleutel met autonummering), Clusters)
tbl_Afdelingen
(Kolommen: ID (= primaire sleutel met autonummering), Afdelingen)
De tabel clusters bevat een stuk of 20 clusters. De tabel afdelingen bevat net geen 300 afdelingen. De afdelingen vallen onder clusters.
Eerst had ik het zo gemaakt:
Eén tabel met de kolommen Clusters en Afdelingen welke er zo uit zag (Voorbeeld).
Clusters - Afdelingen
Wonen A - Afdeling A
Wonen A - Afdeling B
Wonen A - Afdeling C
Wonen A - Afdeling D
Wonen B - Afdeling A
Wonen B - Afdeling B
Wonen B - Afdeling C
Wonen C - Afdeling A
Wonen C - Afdeling B
In dit geval zou het dus zo zijn dat als Wonen A opeens een andere naam kreeg (Wonen X) ik dit voor tig velden handmatig moest wijzigen. Dat willen wij natuurlijk liever niet. Daarom heb ik nu twee aparte tabellen ervan gemaakt. Tbl_clusters en tbl_afdelingen zoals ik boven al heb beschreven. Maar hoe zorg ik er nu voor dat doormiddel van die relatie tussen tbl_Clusters en tbl_Afdelingen dat als Wonen A bijvoorbeeld wordt gewijzigd in Wonen X dit automatisch in alle velden van de hoofdtabel wordt aangepast.
Het moet overigens een many-to-many relatie worden aangezien bijvoorbeeld de afdeling Secretariaat ook bij meerdere clusters voorkomt.
Hopend dat een van jullie het enigzins snapt.
Ik wil graag relaties maken tussen een aantal tabellen, onder andere tussen:
tbl_Clusters
(Kolommen: ID (= primaire sleutel met autonummering), Clusters)
tbl_Afdelingen
(Kolommen: ID (= primaire sleutel met autonummering), Afdelingen)
De tabel clusters bevat een stuk of 20 clusters. De tabel afdelingen bevat net geen 300 afdelingen. De afdelingen vallen onder clusters.
Eerst had ik het zo gemaakt:
Eén tabel met de kolommen Clusters en Afdelingen welke er zo uit zag (Voorbeeld).
Clusters - Afdelingen
Wonen A - Afdeling A
Wonen A - Afdeling B
Wonen A - Afdeling C
Wonen A - Afdeling D
Wonen B - Afdeling A
Wonen B - Afdeling B
Wonen B - Afdeling C
Wonen C - Afdeling A
Wonen C - Afdeling B
In dit geval zou het dus zo zijn dat als Wonen A opeens een andere naam kreeg (Wonen X) ik dit voor tig velden handmatig moest wijzigen. Dat willen wij natuurlijk liever niet. Daarom heb ik nu twee aparte tabellen ervan gemaakt. Tbl_clusters en tbl_afdelingen zoals ik boven al heb beschreven. Maar hoe zorg ik er nu voor dat doormiddel van die relatie tussen tbl_Clusters en tbl_Afdelingen dat als Wonen A bijvoorbeeld wordt gewijzigd in Wonen X dit automatisch in alle velden van de hoofdtabel wordt aangepast.
Het moet overigens een many-to-many relatie worden aangezien bijvoorbeeld de afdeling Secretariaat ook bij meerdere clusters voorkomt.
Hopend dat een van jullie het enigzins snapt.