Relaties maken nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Besturingssysteem
Winows 11 Pro
Hallo Allemaal,

Ik ben een beetje aan het stoeien met Access en Exel. Corono tijd, zullen we maar zeggen. Ik heb geoefend om een exel boeken bestand in Access te krijgen. Dat lukt mij aardig. Ook een formulier maken met de wizard en zonder, ok, lukt ook aardig. Met vallen en opstaan. En lezen.

Mijn boeken collectie zit in Exel 2007 . Ik gebruik Office 2007.

Vraag is: Moet je meerdere tabellen maken en dan relaties aanleggen? Nu is het in Access 1 tabel, wel lekker overzichtelijk. Ook als formulier.

Bijlage: boeken collectie in Exel 2007. Graag jullie blik er over. Uiteraard kan ik de collectie aanpassen.

Han

Bijlagen

Dat is nu net het verschil tussen Excel en Access. In Access normaliseer je de gegevens in verschillende tabellen zodat er geen dubbels meer kunnen voorkomen, en verbindt je dan die verschillende tabellen via relaties. Deze kan je dan in een query terug combineren zoals je wil, en in formulieren/rapporten weergeven.
Voordelen : tijd besparen door alles maar één keer ingeven, geen fouten meer door een uitgever bv. de eerste maal in te typen als 'SAM Publc.' en de volgende keer als 'SAM Public', gemakkelijker terugvinden gegevens enz.

zie microsoft doc https://docs.microsoft.com/nl-nl/office/troubleshoot/access/database-normalization-description

Kijk eens in de Handleidingen sectie; in de cursus Access wordt het principe van normaliseren keurig (ahem) uitgelegd :).

Ok, bedankt. Wat is een goed voorbeeld? 1 of 2 tabellen? Of meerdere. Heb al iets gedaan met tabel splitsen tabelanalyse (pfffff) Maar dat lijkt mij ook niet wat.

H.

Ik vond toevallig nog een oude database die ongeveer doet wat je wilt, al is hij verre van perfect. Maar om je een idee te geven (al is het maar leestips :) ). Er moet dus nog het e.e.a. aan deze db gebeuren :D.

Bijlagen

#OctaFish

Bedankt. Dit geeft mij een aardig beeld. we gaan het eens bekijken.

H.

Ok. Ik heb 3 tabellen.

Tabel Authors
Tabel Books
Tabel Publishers.

In Tabel Authors= AuthorID=PK : met Author1-Author2-Author3

In Tabel Books=BKNO=PK : met Title-AuthorID-Series-Volume-PublID-ISBN-ISSN-Year-Edition-Category-Language-Location .

In Tabel Publishers= PublID=PK : met Publishers

Klopt dit ongveer of.....andere suggesties. Ik wil er zelf aan knoeien.

H.

Dat is een aardig begin :). Je koppelt dan AuthorID aan AuthorID en PublID aan PublID. Al deze velden zijn dan, als het goed is, Lange Integer.

#OctaFish,

Ok. Bedankt Zit ik toch goed.......:cool:

Het begin is er :cool:

Ok, naar lang zwoegen. Blijf ik bij mijn exel boeken lijst. Het simpel voor mij, kan filteren wat ik wil en ik hoef mij niet te ergeren aan access. Dit klopt weer niet en dat komt in conflict. Ik importeer de exel wel in access en vindt het prima .

Dank voor het mee denken en jullie hulp.

H.

... en ik hoef mij niet te ergeren aan access. Dit klopt weer niet en dat komt in conflict.
Access is een programma dat basiskennis vereist van de gebruiker. Net zo min als dat je mij achter een gecompliceerd boekhoudprogramma moet zetten (de ballen verstand van boekhouden) kun je, zonder die basiskennis, niet met enig fatsoen een leuke database neerzetten. Dat leerproces kost tijd, en de database die jij zou willen maken is perfect geschikt als leerobject.. Het feit dat je iets niet beheerst, is nog geen reden om je te ergeren aan het pakket. Hooguit zou je kwaad kunnen worden op jezelf ;). Zelf solliciteer ik elk jaar naar de spitspositie bij Feijenoord, maar ik word elke keer, om volslagen onzinnige argumenten (te oud, kan niet voetballen, te kreupel), afgewezen. Word ik dan kwaad op Feijenoord? Nee, ik blijf trainen :D.

Als je een goede club zoekt kan je beter bij club Brugge solliciteren :p

Belgische velden zijn niet zo geschikt voor spelers met een rollator :D.

Ok, na de lol, nu wat seriueze zaken.:rolleyes:

Ik heb van een exel bestand een database bestand gemaakt met hulp van Access. Invoegen van een Exel bestand . Hele proces gedaan en daarna met Tabel analyseren de zaak gewoon afgewerkt door Access zelf. De tabellen zijn niet vernoemd of zo, maar gewoon tabel 1, 2 etc.

Misschien kunnen jullie er kritisch naar kijken. Ik probeer gewoon verder te gaan.

Hier een vb:

Bijlagen

We moesten toch wát doen onder het wachten :). Wat betreft je db: is de tabel ALBUMav het geïmporteerde Excelbestand? Het zou handiger zijn geweest als je wat meer platen had geïmporteerd, dan had de wizard zijn werk beter gedaan.

Je basis structuur = het fundament dat de werking bepaalt van je applicatie. Die laten aanmaken door een wizard is nooit het beste idee.

Die laten aanmaken door een wizard is nooit het beste idee.
Het kan best een goed uitgangspunt zijn als leermoment, als je weinig ervaring hebt met normalisatie. Helaas geldt dat ook (weinig ervaring) voor het Microsoft personeel dat ze op de ontwikkeling van Access hebben gezet :).

OctaFish,

Straks ga je mij vertellen dat Open Office beter is.....:p:p:o

Definitely not :). Access is een uitstekend pakket, maar heeft een stevig 'leermomentje'. Dat ligt niet aan Microsoft, noch aan Access, maar aan het feit dat databases bouwen nu eenmaal tijd kost. Ik gebruik al heel wat jaren een mes bij het eten, maar laat mij geen open hart operatie doen :D. (OK, de patient krijg ik nog wel open ;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan