Relaties met kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

The_Lion

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2005
Ik heb 2 kolommen in mijn Access Database.

Ik wil een relatie leggen tussen deze 2 kolommen.
Als er in kolom 1 een datum staat. (of gewoon gegevens ingevuld staan) dat er dan in kolom 2 een ja komt te staan.

En als er in kolom 1 niks ingevuld is moet er een nee komen te staan in kolom 2.

Hoe kan ik dit toepassen in mijn database?

Meestal regel je dat in een query.
Hoe dat bij jou moet is moeilijk aan te geven omdat je niet genoeg informatie geeft.
Waar zijn die kolommen? In een tabel? Op een formulier? In een query?
Als je je mdb even zipt en post en wat exacter vertelt wat je precies wilt is het waarschijnlijk eenvoudig een oplossing voor je te geven.

Ik werk momenteel in een Tabel.

De optie is dus met een query te maken? Wat zijn daar de oplossingen voor, en wat en hoe moet ik dat toepassen dan in een query?

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je tabel eruit ziet.
Post even je mdb, vertel welke tabel en welke velden het om gaat, dan is het eenvoudig om je een voorbeeld te geven.

Dat hangt er helemaal vanaf hoe je tabel eruit ziet.
Post even je mdb, vertel welke tabel en welke velden het om gaat, dan is het eenvoudig om je een voorbeeld te geven.

Hier een voorbeeldje wat ik momenteel heb.

In deze database moet ik dus nog steeds handmatig ja en nee invoeren.

Dus ik wil dat er automatisch in kolom2 een "ja" komt te staan, als er in kolom1 een datum staat, en als er in kolom 1 geen datum staat wil ik in kolom2 een "nee" automatisch hebben.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb er een query ingezet die je probleem oplost.
Je kunt dan in principe de kolom2 uit je tabel verwijderen.

Bijlagen

Dit is wel beter jaa....

Alleen bij sommige records staat er ook niks, maar staat er in die andere kolom wel een ja. Weet niet hoe dat kan....

Maar in principe werkt die perfect....
Bedankt !!

Ik heb in de query laten controleren op de waarde NULL.
Als je dat uitbreid met een controle op een lege string zal het altijd goed gaan.

dus: isnull([veld]) OR [veld] = ""

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan