Relaties tussen tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

2ManyPromises

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2010
Bij het gebruik in Access van een geïmporteerde database (Firebird db engine en aangemaakt door derden) is het nodig om de relaties te respecteren, omdat anders andere software die deze database gebruikt niet meer naar behoren zal functioneren.

Hoe kom ik te weten welke relaties er zijn tussen de verschillende tabellen?
Kan ik ook op een dergelijke manier er achter komen welke query's gebruikt worden?

Laatst bewerkt:
Je hebt een venster Relaties, waarmee je alle relaties kunt zien/bewerken. Idem ditto is er een venster met het overzicht van de Queries. Wat/hoe je (het) ziet hangt af van de Access versie.

Dank je OctaFish, ik zie nu alle tabellen met voor sommige items een sleutel. Hoe gaat dit verhaal verder in de Pro 07 versie? Ik heb al de verschillende mogelijkheden geprobeerd in het venster Ontwerpen , maar wil voorzichtig zijn in het experimenteren.
Hoe zie ik welke sleutel naar waar gaat. De database blijkt veel te groot te zijn om via een relatierapport de nodige gegevens vrij te geven.

Als je <Ontwerpen> hebt aangeklikt, dan zit je waarschijnlijk in het tabelontwerp te kijken. Hoewel het wel nuttig kan zijn om te zien hoe een tabel is opgebouwd, heb je dat scherm niet nodig voor het leggen van de Relaties. Omdat ik zelf met een grote boog om 2007 heen loop, kan ik je niet precies zeggen hoe je bij de relaties komt. Al weet ik wel dat het via één van de Ribbon opties gaat. Heb je niet een tabje Ontwerpen? Ergens heb je daar een grote knop Relaties op staan.

Tabblad "Hulpmiddelen voor Database", daar zit de knop "Relaties".

Inderdaad, zoals ik al zei, na het selecteren van de tabellen onder de knop <Relaties> kom je automatisch in <Ontwerpen> terecht. Maar als ik de mogelijkheden die zich daarin bevinden uit probeer gebeurd er niet te veel, evenals die onder de rechtermuisknop. De oplossing ligt volgens mij wanneer je een relatierapport laat opmaken, maar access is blijkbaar niet opgewassen om de relaties tussen 120 tabellen in een rapportje te gieten. Het ding begint dan te flippen met een foutberichtje als gevolg.

Logisch gezien zou je de relaties moeten te zien krijgen na een dubbelklik op een gerelateerd item.

Denk je dat verkeerd aan het zoeken bent.
Klik op het tabblad "Hulpmiddelen voor databases".
Klik daarna op "Databasedocumentatie".
Nu opent het venster "Documentatie".
Klik op het tabblad "Huidige database".
Vink de optie "Relaties" aan.
Klik op "OK".
Nu krijg je alle relaties te zien.
Let wel dat je nu alleen die relaties te zien krijgt die je in het Relatievenster gedefinieerd hebt.

Tardis

Tardis,

De methode die je hier aangeeft levert een mooi naslagwerkje op van net geen 1200 blz., nuttige informatie over de opbouw van de db maar van links tussen tabellen geen spoor. Wat ik probeer uit te vissen is welke relaties er gelegd werden door de bouwers tussen de verschillende tabellen en bij voorkeur weergegeven in een grafische boomstructuur(maar hierover doen we niet moeilijk). Ik heb ooit al zo'n dergelijke grafische voorstelling gezien met Office 07 Pro maar weet niet waar en hoe men daar aankwam.

Met VBA code kun je je relaties ophalen.
Anders zul je op zoek moeten gaan naar een toepassing die jouw vraag invult.

Voor mij houdt het verder op.

Suc6!

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan