Hoi Kees,
Dat kan uiteraard. Eerst uitleggen waarom je een AannemerID opslaat, en niet een naam van een aannemer: elke aannemer die je aanmaakt in de tabel Aannemer krijgt een unieke Identificator, in dit geval heet dat veld AannemerID. De waarde in dit veld is per record, dus per aannamer, uniek. Als je dus in de tabel Projecten een AannemerID invult, weet je exact welke aannemer dat is, want de waarde die je invult kun je opzoeken in de tabel Aannemers. Omdat het veld AannemerID uniek is, vind je maar één aannemer. Vandaar dat de relatie tussen de tabel Aannemers en Projecten een één-op-veel relatie wordt genoemd: één aannemer (uit Aannemers) kan meedoen aan veel projecten.
Zou je de naam van de aannemer opslaan, dan geldt dit niet, want een aannemernaam kan best meerdere keren voorkomen in de tabel Aannemers.
Om uit een lijst met aannemernamen te kunnen kiezen maak je op een formulier (ik neem aan dat je al formulieren hebt gemaakt voor je tabellen; zo niet, dan kun je er alvast met de wizard wel een paar maken...) een <Keuzelijst met Invoervak>. Doe dat eerst met de wizard, die leidt je netjes door het proces.
Eén voorbeeldje: voor de aannemers kies je de tabel Aannemers als bron voor de keuzelijst. Vervolgens selecteer je het veld AannemerID, de Aannemernaam en bijvoorbeeld ook het adres of de plaats, waarna je door gaat naar de volgende stap. Access zal voorstellen om het sleutelveld te verbergen. Prima, vooral doen! Dat is namelijk het veld AannemerID, en dat wil je niet zien; je wilt eerst de naam zien. Loop verder door de wizard heen, geef de kolommen gelijk maar de juiste breedte, en sorteer bijvoorbeeld op Aannemernaam, dat zoekt wel zo makkelijk.
In één van de laatste stappen wordt nog gevraagd of je de waarde wilt opslaan in een veld. Dat doe je, namelijk in het veld AannemerID. Maak de wizard vervolgens af.
Wat je nu hebt, is een keuzelijst die alle aannemers laat zien uit de tabel Aannemers, waarbij je het veld AannemerID niet ziet, maar dat wel in de keuzelijst zit. Deze waarde wordt vervolgens opgeslagen in de tabel Projecten in het veld AannemerID.
En zo maak je de andere keuzelijsten ook.
Overigens kun je een vergelijkbaar proces ook doen op tabelniveau, maar dat raad ik eigenlijk af, omdat je dan in de tabel niet meer kunt zien wat je nu echt opslaat. Je ziet dan de aannemernaam in de tabel Projecten, en niet het AannemerID. Zelf vind ik dat verwarrend, en onhandig. Ik maak mijn keuzelijsten dus eigenlijk alleen op formulierniveau.