Relaties uit 1 veld koppelen met een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

mijemo

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2014
Goedemiddag,

Ik heb een tabel met allerlei relaties. Sommige van deze relaties horen bij elkaar dus die koppel ik met met een veld - koppel_id.
(zie spreadsheet)
Nu wil ik een formulier maken waarmee ik deze gegevens kan beheren:
- dus toevoegen nieuwe vestigingen en koppelen aan de hoofdvestiging
- evt bestaande vestigingen alsnog koppelen aan de hoodvestiging.

Het is me wel gelukt om een formulier te maken waarmee ik de relaties kan raadplegen, maar hoe maak ik nu een formulier waarmee ik deze relaties kan beheren?

Vrgr
Michel

Bijlagen

Je hebt dus in essentie een stamboomtabel gemaakt, waarbij een tupel een parentID kan hebben naar een ander record. En dat wellicht, zoals met een echte stamboom, nog een paar niveau's verder uitgesplitst. Dat is een constructie die ik doorgaans van harte propageer voor verschillende doeleinden, dus wat dat betreft heb je mijn :thumb:
Jammer genoeg snap ik je vraag niet helemaal. Je hebt blijkbaar al een formulier waarin je records kunt toevoegen, en omdat je daar één record tegelijk kunt toevoegen is het niet zo moeilijk om daar een Parent aan toe te voegen; dat is gewoon één van de velden. Dus je kunt daar een keuzelijst met invoervak van maken waarin je alleen bedrijven zonder ParentID in filtert. Dat zijn namelijk de hoofdvestigingen. Dus als je een nieuw record toevoegt, kies je uit die keuzelijst één van de hoofdfilialen, en je bent klaar.
Een andere werkwijze, en die is waarschijnlijk een stuk overzichtelijker, is om een hoofdformulier te maken voor de hoofdfilialen (het woord hoofd heeft in deze zin geen relatie) en daar een doorlopend subformulier op te zetten waarbij het ParentID is gekoppeld aan het RecordID. Dan zie je dus van de Blokker Holding (RecordID = 1) in het subformulier 3 records (ParentID = 1). En het leuke van een subformulier is: als je dan een record toevoegt in het subformulier, is het gelijk gekoppeld aan het hoofdrecord; de koppelwaarde wordt dus automatisch ingevuld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan