Relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Europeanmind

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Na lang te hebben nagedacht over relaties wil ik nu zeker weten of het volgende goed is voordat ik ermee verder ga.

Een spc nummer kan slaan op een laptop of pc.

Bijlagen

Vraag 1:
Waarom twee aparte tabellen voor 'computers' en 'laptops'?
Suggestie 1: zet laptops en computers samen in 1 tabel; maak het onderscheid dduidelijk door het ID: L001, L002, C001, C002

Je zult waarschijnlijk meerdere computers hebben (pc, laptop) met dezelfde onderdelen (zelfde merk, type, specificaties).
Het is handig om 1 tabel te hebben met 1 uniek onderdeel per regel.
Zo'n regel krijgt dan een [ID], [soort onderdeel], [merk], [type],........
bijvoorbeeld:
V1X2Y3Z, videokaart, Hansaplast, V-2000,
V2X3Y4Z, videokaart, Brooklyn, super-look 68,
A9A8B7C, voeding, CenterVolt, AMP9000,
A6V7W8X, voeding, HotCell, model 2012,

In de tabel met computers maak je een kolom "Videokaart" en daar komt dan bijvoorbeeld in te staan "V2X3Y4Z"
en je maakt een kolom "voeding" en daar komt dan bijv. in te staan "A9A8B7C"

Alle unieke onderdelen krijgen een eigen ID
In de tabel Computers noem je alle mogelijke onderdelen, elk onderdeel in zijn eigen kolom,
en afhankelijk van het daadwerkelijke onderdeel in die computer, neem je dan het ID uit de Onderdelen-tabel.

Ik kan hier de db niet openen, dus ik kan niet meekijken, dus ik moet het doen met wat tecsman aangeeft. Op basis daarvan: een code op een apparaat is een prima methode om snel te zien wat voor soort apparaat het is, maar db technisch gezien is het niet onderscheidend genoeg. Een gebruiker die een desktop pc aanmaakt met de code L004 zal geen duimbreed in de weg worden gelegd. De enige juiste manier om de verschillende apparaten goed te onderscheiden is dus door een extra veld te maken waarin je het type aangeeft: laptop, desktop, thin client, thick client etc. Dat kan een keuzelijst met waarden zijn, of een tabel. In het laatste geval maak je uiteraard weer een koppeling tussen Hardware en HardwareType op basis van HardwareTypeID.

Octafish heeft inhoudelijk helemaal gelijk;

overigens: het opnemen van nieuwe hardware in de database zal toch hopelijk wel alleen gebeuren door een beperkte en goed ingewerkte groep gebruikers?
Anders kun je die database wel meteen weggooien.

Ik begrijp wat je bedoelt en het is inderdaad logisch.
Alleen in ons netwerk is elke computer genummerd in het netwerk met een SPC nummer dus laptops en computers hebben allebei een SPC(nummer).
Dus ik denk dat ik dat hetzelfde laat zodat er kan worden gezocht op SPC Nummer.

Dus in mijn geval moet er dan een tabel Hardware ID Komen met daarin de SPC nummers van de pc's ( allemaal dezelfde hardware ) en van de laptops.

En een tabel koppelen ben ik niet helemaal bekend mee :/

Tabellen koppelen doe je in het venster Relaties. Daar voeg je alle tabellen toe die je wilt koppelen, en vervolgens sleep je het sleutelveld uit de Hoofdtabel naar het gerelateerde veld in de tweede tabel. Zet vervolgens de optie <Referentiële integriteit afdwingen> aan en klik op OK.

Oh dat heb ik dus al gedaan , alleen nog niet met de nieuwe tabellen die ik nog moet maken

Het is ook mogelijk om bijv een SPC nummer van een PC toe te voegen en dan alle hardware automatisch erin te zetten toch ?
En word dan de koppeling met een hardware ID

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt; je wilt blijkbaar een nieuwe computer toevoegen, en dan gelijk in een andere tabel (koppeltabel Hardware_Onderdelen) alle onderdelen er aan vast koppelen?

Ja bijv ik voeg 3 PC's toe die allemaal dezelfde hardware hebben.
Optie bij toevoegen Type > Standaard PC ofiets.
En dat dan alle hardware hetzelfde is als de standaard

Dan zul je inderdaad ergens een standaard configuratie moeten vastleggen, die je dan kiest als basis. Daar zou je weer een tabel met koppeltabel voor kunnen gebruiken, als je een paar vaste basismodellen hebt. Je kiest dan bij het toevoegen een standaardmodel, het aantal kopiëen en dan kan de procedure de records wel aanmaken. Daarbij heb je eerst het hoofdrecord nodig, want je moet daar naar kunnen verwijzen in de gekoppelde tabel. Maar het is te doen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan