relatiescherm tbl vervangen door qry

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

In m'n dB heb ik voornaam, tussenvoegsel(s) en achternaam gescheiden en die knoop ik keurig weer aan elkaar in een query. Nu heb ik het hoofdscherm van de relaties geopend en daarin heb ik verschillende tabellen meerdere malen gerelateerd aan de tblPersoonsgegevens. Dus voorbeeld Tabel1 is gerelateerd aan tblPersoonsgegevens_1, tblPersoonsgegevens2, etc. Nu is dat niet alleen in het hoofdscherm al vrij onoverzichtelijk aan het worden, maar nu wil ik dus tblPersoonsgegevens vervangen met qryPersoonsgegevens opdat ik niet telkens opnieuw die voornaam, tussenvoegsel(s) en achternaam aan elkaar hoef te knopen voor ieder object apart.

Aangezien de dB al volop in gebruik is, is dit een vrij lastige operatie, omdat je alles weer goed aan elkaar moet knopen door uit te zoeken welk veld aan welke weergave van tblPersoonsgegevens moet worden gekoppeld.

Mijn vragen:

- is er dan toch een manier om maar ��n keer qryMedewerkers te zetten in dat hoofdscherm en dus een tabel maar ��n keer met een andere te koppelen?
- is er een mogelijkheid om een ander naam weer te geven dan de automatisch tblPersoonsgegevens_1, _2, _3 etc.
- moet ik uberhaupt wel een query opnemen in het hoofdscherm of zijn er reden om dat juist niet te doen?

Ik ben benieuwd,
scw :thumb:

Persoonlijk zou ik dat niet doen, omdat het weinig extra oplevert. De tabellen koppel je namelijk op basis van PersoonsId, en dan heeft het samengevoegde naamveld er weinig mee te maken. In formulieren en vervolgqueries kun je de persoonsquery toch wel gebruiken. Relaties zijn bedoeld om op tabelniveau de gegevens integriteit te bewaken, en daar moet je ze dus ook voor gebruiken.

OK ik begrijp je standpunt denk ik wel... maar aan de andere kant zou je natuurlijk ook kunnen zeggen:

- zitten er nadelen aan vast om het wél te doen?
- waarom zit de mogelijkheid om queries toe te voegen er dan in?
- uiteindelijk maakt het het werken toch veel makkelijker om het één keer goed te zetten?

Ik laat me graag overtuigen...

Microsoft is heel goed in het aanbieden van zaken die er niet toe doen. En dit valt er wat mij betreft ook onder. Gegevensintegriteit controleer je op Tabelniveau; berekeningen maak je in queries, dus ook velden als samengestelde namen. Die queries koppel je vervolgens aan je formulieren, of vervolgqueries. Dus je hoeft maar één keer een query te maken met daarin je persoonsgegevens. In een query kun je (in tegenstelling dus tot het relatievenster) ook aliassen gebruiken voor je tabellen, wat wel zo handig is. Zo heb ik zelf een query waarin ik drie keer de persoonstabel doorlus, om de managers, afdelingshoofden en teamleiders aan een medewerker te hangen. Al die namen komen uiteraard uit dezelfde persoonstabel, dus die hangt 4 keer in dezelfde query.
- zitten er nadelen aan vast om het wél te doen?
Zodra je queries gaat gebruiken om te koppelen, heb je geen overzicht meer in hoe de tabellenstructuur in elkaar zit. Zoals ik al zei: gegevensintegriteit controleer je op tabelniveau. Een query kan een combinatie zijn van een aantal tabellen, en dan zie je dus niet meer welke tabellen aan elkaar zijn gekoppeld. Alleen al het feit dat het geen enkele meerwaarde heeft, en alleen maar tijd kost zou al genoeg reden moeten zijn om het niet te doen...

Duidelijk verhaal Octafish. Ik moest even controleren, voordat ik voor de ene mogelijkheid of de andere zou kiezen. Ga ik het zo doen en m'n forms en vervolgqueries aanpassen op deze wijze. Dank voor je hulp :thumb:

groet,
scw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan