• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relatieve koppeling tussen bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sharky80

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2008
Ik ben bezig met het maken van een eenvoudig registratie systeem in Excel... Nu heb ik één probleem waar ik maar niet uitkom...

Wanneer ik in een bepaalde cel een verwijzing naar een ander bestand maak krijg ik het volgende:

PHP:
='[Prognose week 01.xls]Prognose'!$B$17

Nadat ik het bestand heb opgeslagen veranderd dit automatisch in een absoluut pad:

PHP:
='F:\Excel\Breda\prognose\[Prognose week 01.xls]Prognose'!$B$17

Tot zover is voor mij alles duidelijk.... Maar omdat er naast Breda ook nog mappen met andere plaatsen komen (bijv. Ede) waar exact dezelfde bestanden met weken in komen te staan, wil ik een oplossing met een relatief pad... Dus zoiets als:

PHP:
 ../prognose/[Prognose week 01.xls]Prognose'!$B$17

Is dit mogelijk?

Daarnaast zou het ook makkelijk zijn dat de verwijzingen zoals [Prognose week 01.xls] - een naam die ik door:

PHP:
=CEL("bestandsnaam")

uit de bestandsnaam pluk, zich ook automatisch aanpast (ook icm VIND.SPEC,LINKS,RECHTS en LENGTE :p)... Dus wanneer de werkmap bij wijze van spreken prognose week 44.xls heet, de verwijzing automatisch wordt:

PHP:
..\prognose\[Prognose week 44.xls]Prognose'!$B$17

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast mijn dank!

Laatst bewerkt:
Beste Sharky80,

Allereerst: Welkom op dit forum. Hopelijk zul je er vele leren èn helpen.

De verwijzing waar je het over hebt bestaat uit:
Server
Schijf
Map
[Eventueel Submap(pen)]
Bestand
Tabblad
Cel(len)
En omdat je $ om B17 hebt staan, is het een vaste verwijzing. Zodra je het bronbestand sluit, zie je de langere verwijzing zoals je in het tweede stukje toont. Maar het is dezelfde verwijzing.

Wat jij wilt kan met de functie INDIRECT, en via de zoekfunctie kun je op dit forum topics hierover vinden. Of surf naar www.excellerend.nl > Gevorderdencursus > Les 5 Variabele functies.
MAAR deze functie heeft een groot nadeel. Wanneer je gaat verwijzen naar andere bestanden en die bronbestanden zijn gesloten, dan resulteert dit in het doelbestand in een foutmelding: #VERW!

Als je toch zoiets wilt doorvoeren, moet je richting VBA gaan. Ook daarvoor kun je bij verschillende deskundigen op deze site terecht, èn via de zoekfunctie topics hierover vinden.

Groeten,
Richard

Hoi Richard,

Dank je wel voor je hulp... Het gekke is eigenlijk dat ik redelijk veel van Excel afweet, maar ik de functie INDIRECT niet kende... Hij is inderdaad wel erg leuk!

Het lost in ieder geval mijn probleem voor een deel op... Want wat je zegt; alle bijhorende documenten moeten wel open staan!

Ik ieder geval nogmaals bedankt!

Beste Sharky,

Als hetgeen je nu weet voldoende is, wil je dan de vraag rechtsonder op 'opgelost' zetten?
Dat helpt anderen via de zoekfunctie, en helpers hoeven niet meer te kijken om een oplossing te gaan geven.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan