• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Relationele database in Excel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

NoppieX

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2009
Ik gebruik al jaren een op DOS gebaseerde relationele database (DataEase), maar die werkt niet meer onder Windows 7 64-bit (ook niet in een box).
Daarom wil ik de data overzetten (; gescheiden) in Excel, omdat ik geen beschikking heb over Acces.
Ik heb al tal van voorbeelden bekeken, maar nog niets specifieks wat hier op lijkt gevonden.
Waarschijnlijk maak ik de fout om in de functionaliteit van de oude database te denken, omdat ik niet alle mogelijkheden van Excel ken.

Onderstaand voorbeeld geeft de functionele basis weer die ik in Excel wil bereiken.
Het doel is om goederen in te voeren en die te koppelen aan een aantal zoektermen en die een plaats toe te wijzen.
D.m.v. het intypen van een of meerdere zoekterm(en) wil ik zien welke goederen aan de zoektermen voldoen en waar die zijn opgeslagen.

Omwille van de eenvoud, stel:
Er zijn 5 rekken met ieder 10 planken. Op iedere plank liggen 3 verschillende goederen.
Als ik op bv 'ijzer' zoek wil ik het rek en de plank waarop zich dergelijke goederen bevinden zien en de exacte omschrijving van dat goed, zodat de juiste keuze gemaakt kan worden.
Naast 'ijzer' moet het goed ook onder ander zoekcriteria te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld 'pen' en 'doos' of een combinatie van die woorden om zo het aantal hits te beperken.
Daarom wil ik verschillende zoekcriteria aan hetzelfde goed kunnen koppelen en nieuwe zoekcriteria automatisch kunnen toevoegen en koppelen aan een bepaald goed.
In de oude database stonden de zoekcriteria op ��n regel en werd met wild carts geselecteerd. Ik weet niet hoe dat in Excel vorm gegeven moet worden.
Heeft iemand een voorbeeld?

Bedankt!

O ja, dat vergeet ik nog te vermelden:
Ik heb Excel 2007 en zou graag het zoeken en de invoer van nieuwe goederen met de daaraan verbonden zoektermen en lokatie op hetzelfde blad willen hebben als dat kan en dat van daaruit alle tabellen of wat dan ook nodig is, automatisch aangevuld worden bij invoer van nieuwe goederen e.v.

als de lokatoi-aanduiding niet gedetailleerder gaat dan per plank heb je 500 lokatie -id's (00 t/m 50)

geef ieder produkt een unieke identificatie in kolom A
zet de unieke lokatie-indikatie in kolom B
gebruik de overige kolommen voor:

- omschrijving
- zoektern 1,
- zoekterm 2, etc.

Hier is verder niets relationeels aan.

Zou je de vraag even in een excelvoorbeeldje willen plaatsen? Dus jouw tabellenstructuur, wat de onderlinge relaties zijn etc.

Overigens (niet Excel gerelateerd) kun je proberen met DosBox alsnog het programma te gebruiken onder Windows 7 64-bit.
Overigens: Maak altijd vooraf een backup/kopie voordat je het probeert, voor de zekerheid.

Tijs.

Waarom ga je niet over naar de Open Source Openoffice.org base?
Dat lijkt me toch veel handiger dan excel, simpel omdat het ook een database programma is... en voor open source kun je on line veel support vinden...
dataease ....heeee een oude bekende..... bij mij werkt ie nog onder win7 32 bits..... puur als backup van wat oude data.

Overigens (niet Excel gerelateerd) kun je proberen met DosBox alsnog het programma te gebruiken onder Windows 7 64-bit.
Overigens: Maak altijd vooraf een backup/kopie voordat je het probeert, voor de zekerheid.

Tijs.
Heb ik geprobeerd, maar dat werkte niet echt.

Waarom ga je niet over naar de Open Source Openoffice.org base?
Dat lijkt me toch veel handiger dan excel, simpel omdat het ook een database programma is... en voor open source kun je on line veel support vinden...
dataease ....heeee een oude bekende..... bij mij werkt ie nog onder win7 32 bits..... puur als backup van wat oude data.
Ja, een gouwe ouwe, dat DataEese. Met de nieuwste versie heb ik niets. Te duur en complex om in de weinige tijd die ik heb te doorgronden.

Zou je de vraag even in een excelvoorbeeldje willen plaatsen? Dus jouw tabellenstructuur, wat de onderlinge relaties zijn etc.
Ja, dat ga ik maken. Ben er even tussenuit geweest met de feestdagen, maar ga er nog voor zitten.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben benieuwd... Ik zou best wat voor je op willen zetten ook als oefening voor mijzelf...

@NoppieX Wanneer je reactie niet naar je zin is biedt dit forum je de mogelijkheid om je bericht aan te passen i.p.v. kort nal elkaar berichten te plaatsen. Kortom, je berichten zijn samengevoegd.

Waarom zou je een boekhoudersprogramma, Excel als database gebruiken als Open Source Openoffice.org Base er gratis is en een gratis alternatief voor DataEase...

Waarom zou je een boekhoudersprogramma, Excel als database gebruiken als Open Source Openoffice.org Base er gratis is en een gratis alternatief voor DataEase...
Ik ga me dan toch eens in Base verdiepen, als dat een beter alternatief is voor Excel.
Maar ik vind het ook leuk - als oefening - om zoiets in Excel voor elkaar te krijgen.
Ik zal mijn bevindingen laten weten.
Bedankt voor je tip.:)

@NoppieX Wanneer je reactie niet naar je zin is biedt dit forum je de mogelijkheid om je bericht aan te passen i.p.v. kort nal elkaar berichten te plaatsen. Kortom, je berichten zijn samengevoegd.

Oke, zal er aan denken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan