Relationships

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1977

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2011
Hallo allemaal,

Ik heb een database en was alles even aan het checken en updaten. nu heb ik een multilist tabel. om veel minder dubbele waarde's te hebben in verschillen de velden. nu bij de relationships kan het dus dat the one tabel (multilist) en de many tabel meerder relatie's hebben.alleen ik kan de enforce referential integrity niet aanzetten. Wat doe ik fout.

alvast heel erg bedankt.

Als ik zou begrijpen wat je aan het doen bent, is een antwoord nog wel te geven :). Maar een Multi-Value veld kun je nooit als koppelveld gebruiken, als dat je probleem is. In ieder geval niet als één-kant.

hier is een printscreen. misschien wat makkelijker praten
Untitled.png
het gaat om multilist.
Van multiID gaan er one-to-many connectie's naar andere tabellen.
alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Nee, dat helpt niet echt. Wel zie ik hele vreemd zaken; zo gaan er drie lijnen naar tbl06; dat kan/mag natuurlijk nooit. Een tabel koppel je op basis van het ID veld uit die tabel naar één veld in de gekoppelde tabel, nooit naar drie. En je hebt diezelfde tabel,ook nog eens op twee velden aan een andere tabel gekoppeld. Zelfde verhaal uiteraard.
Je schema lijkt overigens op spaghetti, ik zou de tabellen een beetje ordenen zodat je de lijnen beter kunt volgen. Is zeker voor ons overzichtelijker :).

Oke de spagettie begrijp ik. De tabel muitlist moet ik dus opsplitsen. Zodat er een relatie gaat van tabel naar tabel.

Ik weet nog steeds niet wat die tabel doet en waar je hem voor gebruikt. Dus ik weet ook niet wat de juiste oplossing is.

De tabel multilist heb ik gemaakt voor terug komende begrippen. Zoals kleur, land, Ras, Event, seks(m/f) en aanhef. ipv voor alles een aparte tabel te maken dacht ik ik doe alles in een. Dus de tabel multilist bestaat uit MultiID, Multiname en Headid. De HEADID voor onder welke categorie ze vallen, dit staat wee in aparte tabel.
MULTIID is een nummerfield en no duplicates
Multiname staat de naam zoals (Belgie, Nederland enz.)
HeadID is een nummerfield, hierstaat bijvoorbeeld 1 ------> in de head tabel staat HeadID nummer veld die no duplicates (bv 1) met headname Landen.

ipv voor alles een aparte tabel te maken dacht ik ik doe alles in een.
Begrijp ik dat je alle keuzetabellen a.h.w. in één tabel hebt gezet middels multi-value keuzelijsten? Dat gaat never nooit niet werken, want die informatie krijg je er nooit meer uit. Als je al zoiets doet, moet je voor elke combinatie die mogelijk is een apart record maken. Dan krijg je dus één tabel die je kunt vergelijken met een cartesisch product. Ik zou zo'n constructie nooit gebruiken, want hoe meer tabellen je 'samenvoegt', hoe groter het aantal mogelijkheden en dus ook het aantal records. Gewoon, ook al omdat je met genormaliseerde tabellen wilt werken, elke entiteit zijn eigen tabel. Dus Kleur in tKleur, Land in tLand, Ras in tRassen etc.

Oke vriendelijk bedankt voor uw tips. Al mijn tabels zijn one to many.

Bedoel je dat je de tabel hebt opgesplitst in aparte tabellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan