Ik heb van Ziggo de volgende mail ontvangen:
Geachte heer/mevrouw Kuyper,
Er is geconstateerd dat er via uw Internetaansluiting handelingen hebben plaatsgevonden die in strijd zijn met artikel 5 van de Algemene Voorwaarden Ziggo Internet.
Het gaat hier om het versturen van grote aantallen e-mailberichten (spam).
Meestal gebeurt dit zonder medeweten van de klant, als gevolg van een virus.
Wat is spam:
Spam is het versturen van grote aantallen meestal commercieel georiënteerde e-mailberichten naar verschillende adressen.
U heeft hoogstwaarschijnlijk, en zonder dat u hiervan op de hoogte bent, een zogeheten 'relay service' op uw computer draaien.
Deze relay service werkt als doorgeefluik voor anderen.
Zo kunnen zij via uw computer spam versturen. Het is belangrijk dat u de relay service zo snel mogelijk van uw computer verwijdert.
Daarom willen wij verzoeken uw computer(‘s) grondig te scannen op virussen, trojans en dergelijke.
Mocht u één of meerdere virussen tegenkomen, dan kunt u deze verwijderen.
Tevens verzoeken wij u ervoor te zorgen dat uw besturingssysteem voorzien is van alle recente beveiligingsupdates,
en een eventueel draadloos netwerk te beveiligen met een wachtwoord.
Voor alle recente beveiligingsupdates van Microsoft besturingssystemen kunt u terecht op: http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=nl .
Op de pagina http://antivirus.startpagina.nl kunt u ook allerlei informatie vinden over anti-virus software, veilig internetten en online virusscanners.
Meer informatie over veilig internetten kunt u vinden op https://www.ziggo.nl/#help/hulp-per-onderwerp/internet/internetveiligheid/ .
Tevens wordt hier informatie verstrekt met betrekking tot het Ziggo beveiligingspakket.
Hiernaast kunt u ook op de pagina www.waarschuwingsdienst.nl terecht voor informatie over veilig internetten.
Het betreft een site die door de Nederlandse overheid is opgesteld, welke een bron aan informatie, voorlichting en adviezen bevat.
Let op:
Wanneer na drie dagen blijkt dat er nog steeds Spam wordt verstuurd, dan zijn wij genoodzaakt om uw internetverbinding af te sluiten,
om zo verder overlast van het netwerk te voorkomen.
Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog verdere vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Heeft u nog vragen? Onze Klantenservice staat voor u klaar op 0900-1884 (€ 0,10 per minuut). U bereikt ons op werkdagen van 08.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur. Natuurlijk kunt u altijd terecht op www.ziggo.nl voor het laatste nieuws, het weer, entertainment en meer. Bent u al bekend met Thuishelp? Hiermee kunt u via de computer onder andere gemakkelijk en gratis chatten met onze Klantenservice. Klik hier voor meer informatie.
Met vriendelijke groet,
....
En ik ben druk aan het zoeken, schoonmaken en opruimen. Ik heb ook wel wat virusjes en rommeltjes verwijderd. Ik heb van de helpdesk doorgekregen dat ik met netstat kan kijken of ik de relay service kwijt ben, maar netstat werkt niet bij mij. Als ik het wil toepassen start mijn pc opnieuw op. Hoe kan ik nu zien of ik de relay service kwijt ben?
Systeemherstel werkt trouwens ook niet, deze stond/staat op uit, en dat heb ik zelf niet gedaan (ik heb het vorige week zelfs nog gebruikt). Ik ga er van uit dat het virus dit ook heeft gedaan om zichzelf te beschermen? Ondertussen heb ik nog twee dagen de tijd om het probleem op te lossen, voordat mijn internet wordt afgesloten.
Kan iemand mij helpen aub?
Met vriendelijke groet,
Bianca
Geachte heer/mevrouw Kuyper,
Er is geconstateerd dat er via uw Internetaansluiting handelingen hebben plaatsgevonden die in strijd zijn met artikel 5 van de Algemene Voorwaarden Ziggo Internet.
Het gaat hier om het versturen van grote aantallen e-mailberichten (spam).
Meestal gebeurt dit zonder medeweten van de klant, als gevolg van een virus.
Wat is spam:
Spam is het versturen van grote aantallen meestal commercieel georiënteerde e-mailberichten naar verschillende adressen.
U heeft hoogstwaarschijnlijk, en zonder dat u hiervan op de hoogte bent, een zogeheten 'relay service' op uw computer draaien.
Deze relay service werkt als doorgeefluik voor anderen.
Zo kunnen zij via uw computer spam versturen. Het is belangrijk dat u de relay service zo snel mogelijk van uw computer verwijdert.
Daarom willen wij verzoeken uw computer(‘s) grondig te scannen op virussen, trojans en dergelijke.
Mocht u één of meerdere virussen tegenkomen, dan kunt u deze verwijderen.
Tevens verzoeken wij u ervoor te zorgen dat uw besturingssysteem voorzien is van alle recente beveiligingsupdates,
en een eventueel draadloos netwerk te beveiligen met een wachtwoord.
Voor alle recente beveiligingsupdates van Microsoft besturingssystemen kunt u terecht op: http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=nl .
Op de pagina http://antivirus.startpagina.nl kunt u ook allerlei informatie vinden over anti-virus software, veilig internetten en online virusscanners.
Meer informatie over veilig internetten kunt u vinden op https://www.ziggo.nl/#help/hulp-per-onderwerp/internet/internetveiligheid/ .
Tevens wordt hier informatie verstrekt met betrekking tot het Ziggo beveiligingspakket.
Hiernaast kunt u ook op de pagina www.waarschuwingsdienst.nl terecht voor informatie over veilig internetten.
Het betreft een site die door de Nederlandse overheid is opgesteld, welke een bron aan informatie, voorlichting en adviezen bevat.
Let op:
Wanneer na drie dagen blijkt dat er nog steeds Spam wordt verstuurd, dan zijn wij genoodzaakt om uw internetverbinding af te sluiten,
om zo verder overlast van het netwerk te voorkomen.
Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog verdere vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Heeft u nog vragen? Onze Klantenservice staat voor u klaar op 0900-1884 (€ 0,10 per minuut). U bereikt ons op werkdagen van 08.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 22.00 uur. Natuurlijk kunt u altijd terecht op www.ziggo.nl voor het laatste nieuws, het weer, entertainment en meer. Bent u al bekend met Thuishelp? Hiermee kunt u via de computer onder andere gemakkelijk en gratis chatten met onze Klantenservice. Klik hier voor meer informatie.
Met vriendelijke groet,
....
En ik ben druk aan het zoeken, schoonmaken en opruimen. Ik heb ook wel wat virusjes en rommeltjes verwijderd. Ik heb van de helpdesk doorgekregen dat ik met netstat kan kijken of ik de relay service kwijt ben, maar netstat werkt niet bij mij. Als ik het wil toepassen start mijn pc opnieuw op. Hoe kan ik nu zien of ik de relay service kwijt ben?
Systeemherstel werkt trouwens ook niet, deze stond/staat op uit, en dat heb ik zelf niet gedaan (ik heb het vorige week zelfs nog gebruikt). Ik ga er van uit dat het virus dit ook heeft gedaan om zichzelf te beschermen? Ondertussen heb ik nog twee dagen de tijd om het probleem op te lossen, voordat mijn internet wordt afgesloten.
Kan iemand mij helpen aub?
Met vriendelijke groet,
Bianca