• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rendementsbepaling van uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
beste forumleden,

ziehier het (een) ontwerp voor de redementsberekening van een afdeling op mijn werk.

wat is nu de bedoeling zal je zeggen… hieronder een klein woordje uitleg.

in kolom O komen de voorziene uren arbeid die men verwacht te hebben aan een productieorder (berekend via offerte). Deze uren zullen normaal reeds ingevuld zijn in het bestand.
kolom D tot F geven, zoals de kolomtitels het zeggen, startdatum-starttijd-einddatum-eindtijd aan.
kolommen B, C, H tot J zijn nog niet echt van belang…
In kolom L zou het aantal uren arbeid moeten komen, met 8 werkuren in een werkdag, en 50 minuten pauze (onderverdeeld in 12 min VM, 25 min Middag en 13 min NM)
het kan voorvallen dat er geen pauze genomen wordt tijdens VM, NM, op de middag. Hiervoor zou een aparte formule moeten uitgewerkt worden.
Kolom L is gekoppeld aan kolom K, want als je 'ja' aangeeft, wordt momenteel 50 minuten afgehouden van de gepresteerde uren.
het rendement in kolom N moet de verhouding aangeven tussen de gepresteerde uren en de voorziene uren…

mijn vermoeden is dat een speciale formule er zal voor moeten zorgen dat in bovenstaand voorbeeld de avond- en nachturen niet meegeteld worden…

tot mijn grote spijt heb ik nog niet echt met tijdswaarden moeten werken in formules, dus leg ik nogmaals mijn oor te luister bij jullie cracks :)

ik ga zelf op zoektoch op het forum maar hoop dat jullie me een hand (of 2) willen en kunnen helpen!

alvast bedankt en met welgemeende groeten,

spiesse (David)

PS aarzel niet om voorstellen te doen voor een andere layout of andere kijk op de zaken! :)

Bekijk bijlage rendement elektro.xlsx

Dit zo even oplossen is wel even veel gevraagd. Kijk maar eens even op deze link, onder het kopje 13-01-2009 naar het bestandje voor dag- en nachttarieven.

hey thoralf, het is een grote boterham om te beginnen, ik weet het... ik dacht net hetzelfde op het moment dat ik de opdracht kreeg :)

ik start alvast met het kijken naar de link, mss is dit al een stapje verder in de 'goede' richting

suggesties of raad zijn altijd welkom!

hier komt mijn eerste specifieke vraag:

hoe in gods naam kom ik tot de waarde van startdag en starttijd (liefst gecombineerd in een cel) van bv 20/08/2011 07:55:00 ?
moet ik 07:55:00 typen? moet ik de datum in 1 kolom, tijd in andere kolom doen, laten samenkomen in een andere cel? celeigenschappen aanpassen?
kan ik bv 0755 typen en er voor zorgen dat er automatisch 07:55:00 komt te staan...?

dit zijn momenteel de haperpunten om te starten...

het is de bedoeling dat toekomstige productieorders al kunnen ingevoerd worden door of mezelf of een assistent.

Wat wil je precies voor een uitkomst hebben als je bv start op 12-8-2011 om 11:00 uur en je stopt op 18-8-2011 om 15:00 uur.

Problemen die ik zie aan komen is dat op verschillende dagen de pauzes verschillen.

de pauzes zou ik indelen in drie kolommen. kolom1 12min, kolom2 25 min en kolom3 13 min. ik heb al een link gevonden om dit af te trekken van het aantal gepresteerde uren...

met de link die je me gaf kan ik wel verder mits een aanpassing. nachturen worden er niet gewerkt, enkel daguren. heel af en toe worden er overuren gemaakt, maar das pas voor later in te calculeren :)

momenteel vraag ik me af hoe ik het snelst een dag en uur kan intikken (verleden of toekomst)...
momenteel typ ik in een cel de datum in formaat dd/mm/jjjj, een spatie, en dan het startuur in formaat uu:mm:ss. kan dit korter maar wel dezelfde uitkomst?

=TIJDWAARDE("00:12") geeft 00:12:00 weer in de cel. nu zou dit moeten omgezet worden in getalwaarde.

16/08/2011 7:45 (startdag+starttijd en 19/08/2011 16:45einddag+eindtijd geven 35,33 gepresteerde uren aan in getalwaarde. dit is naar mijns inziens goed... als ik de formule =tijdwaarde ("00:12) omzet naar getalwaarde, zou dit dan voor jullie correct zijn om te trekken van de gepresteerde uren?

in bijlage het bestand waar ik al een stukje in gewerkt heb... mijn klein ontwikkeld excel-gevoel geeft me ergens aan dat dit wel es de goede weg opgaat...
wie heeft de moed:) om es te kijken naar de formules en de opbouw?

ik ben benieuwd...

Bekijk bijlage rendement elektro bezig.xlsx

hoi Spiesse

jammer dat ik je niet kan helpen

ik heb exel2003

misschien kan het bestand opgeslagen worden in exel2003 versie

groet sylvester

heeft er iemand een tip voor me om datum en uur in 1 cel te zien door middel van een kortere manier dan dd/mm/jjjj 'spatie' uu:mm:ss ?
dit zou een handig tooltje zijn me dunkt :)

Wat wil je precies voor een uitkomst hebben als je bv start op 12-8-2011 om 11:00 uur en je stopt op 18-8-2011 om 15:00 uur.

Problemen die ik zie aan komen is dat op verschillende dagen de pauzes verschillen.

popipipo, op je eerste vraag heb ik een antwoord gevonden door middel van een link die ik net na jouw vraag kreeg. op die manier zie ik het aantal gewerkte uren in getalnotatie.

ik moet wel zeggen dat je een punt hebt op het vlak van pauzes nemen als het PO over verschillende dagen loopt! momenteel zit ik met een formule dat als je 'ja' aangeeft via de validatie, dat die pauze (VM, MIDDAG of NM) vermenigvuldigt wordt met het aantal nettowerkdagen en zo afgetrokken wordt van het totaal aantal uren.

dus ik zit met het 'probleem' dat een PO over drie dagen bv kan inhouden dat op dag 1 alle pauzes genomen zijn, op dag 2 maar 2 en bv dag 3 geen enkele...

dit zal nog een deftige puzzel worden vrees ik :)

enig idee mss? :)

popipipo, ik denk dat dit euvel opgelost is door volgende aanpassing:

3 netto werkdagen voor een PO. in een validatie moet men aangeven hoeveel keer op de drie dagen dat ze pauze genomen hebben in de VM, hoeveel keer op de drie dagen pauze over de middag, en hoeveel keer op de drie dagen pauze in de NM. Het aantal ingegeven keer wordt vermenigvuldigd met de duur van de pauzes en opgeteld, om dan in getalwaarde af te trekken van de gepresteerde uren aangegeven door begin en einddatum en uur.

ik heb een test gedaan en het komt op hetzelfde uit. volgens mij moet dit dan ook wel als een correcte oplossing gezien worden???

hallo Spiesse

"kolom1","kolom2" en "kolom3" gebruik je niet in je formules voor het rendement
dat kan ook zonder

het lijkt me inderdaad makkelijker om de datum en tijd te splitsen. dat vult makkelijker in.
als de celeigenschappen op datum staan wordt:14-3 automatisch 14-3-2011
en voor de tijd is het mogenlijk met een macro van 745 automatisch 7:45 te maken
of van 16-30 automatisch 16:30 te maken enz
maar misschien wil je helemaal geen macro's gebruiken
als je interesse hebt in zo'm macro hoor ik het wel

je vult nu in van di-16-8-2011 7:45b t/m za-20-8-2011 16:45 maar za wordt niet meegeteld in je formule. of ik begrijp de formule niet helemaal.

groet sylvester

Hey sylvester,

laat de macro maar komen :) kan deze eens bekijken en als test in mijn bestand plaatsen. Het is dan aan de interne personen om akkoord te gaan over het gebruik van het bestand :)

ivm met de formule: zaterdag, zondag en feestdagen worden idd niet meegerekend. Over het snappen van de formule moet ik je zeggen dat ik deze gehaald heb uit een link van Thoralf :) Deze blijkt wel effectief te kloppen :)

De datums die ik in mijn geupload bestand heb geplaatst waren puur fictief :)

het bestand dat ik nu hierbij voeg, is al een verdere uitdieping.
Op blad3 heb ik gewerkt met enkel uren ipv dag en uur. Dit om een eventuele uitsplitsing van de gedane werken te verkrijgen.

je moet maar es kijken :)

Bekijk bijlage rendement elektro met prestatieblad.xlsx

"kolom1","kolom2" en "kolom3" gebruik je niet in je formules voor het rendement
dat kan ook zonder

dit zijn waarschijnlijk de kolommen waar 12,25 en 13 in staan? Indien ja, dit zijn de minuten pauze die we hebben :)

het rendement heb ik bepaald door de voorziene uren te delen door de werkelijk gepresteerde uren (verschil einduur en beginuur - de pauzes). Celeigenschap is procenten

geachte, de situatie:

hier de pauzes die van toepassing zijn in ons bedrijf:
pauze VM 9:55:00 10:08:00 13 min
pauze MIDDAG 12:08:00 12:33:00 25 min
pauze NM 14:33:00 14:45:00 12 min

iemand werkt van 08:30:00 tot 09:45:00 aan een bepaald project.

weet iemand een formule om te zien of de verschillende tijdstippen van de pauzes in de range vallen van begin en eindtijd? en zo afgetrokken worden van het aantal gewerkte uren?

snappie het plaatje?

hallo

deze function berekend de pause voor je zoals uit jouw voorbeeld
Code:
Function Pause(Van, Tot, PauzeTabel As Range)
    Dim W1 As Boolean, W2 As Boolean
    For R = 1 To PauzeTabel.Rows.Count
        W1 = Van < PauzeTabel(R, 1)
        W2 = (Van < PauzeTabel(R, 2)) And Not W1
        Pause = Pause - (PauzeTabel(R, 2) - PauzeTabel(R, 1)) * W1 - W2 * (PauzeTabel(R, 2) - Van)
    Next R
    For R = 1 To PauzeTabel.Rows.Count
        W1 = Tot < PauzeTabel(R, 1)
        W2 = (Tot < PauzeTabel(R, 2)) And Not W1
        Pause = Pause + (PauzeTabel(R, 2) - PauzeTabel(R, 1)) * W1 + W2 * (PauzeTabel(R, 2) - Tot)
    Next R
End Function

test hem wel even uit

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan