• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rente berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

caffie

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
ik heb een aandeel gekocht en wil wel eens weten hoeveel dat meer of minder waard geworden op ten opzichten van als ik het op de bank gezet zou hebben.
Ik ben wel een beetje thuis in excel maar krijg het niet goed voor elkaar
ben al een paar keer opnieuw begonnen.

ik heb het aandeel gekocht op 17-12-2002 voor 89,55
op 6-12-20012 is het waard 1270,07 waard
Nu wil ik dus kijken hoeveel rente ik per jaar heb gemaakt.
Om te kijken of dit het risico waard is.
ten opzichten van spaargeld op de bank

Wie kan me helpen iets op te zetten.
hoeft niet professioneel te zijn maar moet wel een beetje kloppen.

b.v.d.
Rob

De formule voor het jaarlijkse percentage is: =(eindbedrag/beginbedrag)^(1/((einddatum-begindatum)/365))-1

Stel je hebt;
cel A2: begindatum
cel A3: einddatum
cel B3: beginbedrag
cel B4: eindbedrag
Voer dan in een andere cel deze formule in:
Code:
=(B3/B2)^(1/((A3-A2)/365))-1
Maak deze cel op als percentage

Controleer je formule door bijvoorbeeld 1-1-2010 en 1-1-2011 in te vullen, en bij de bedragen 100 en 105, dan moet je uitkomst zijn: 5%

Het verschil tussen de begin- en einddatum wordt door Excel in dagen uitgerekend, dus vandaar de deling door 365 want jij wilt percentage per jaar weten.

daan 108 is dat zo met rente op rente?

De formule voor het jaarlijkse percentage is: =(eindbedrag/beginbedrag)^(1/((einddatum-begindatum)/365))-1

Stel je hebt;
cel A2: begindatum
cel A3: einddatum
cel B3: beginbedrag
cel B4: eindbedrag
Voer dan in een andere cel deze formule in:
Code:
=(B3/B2)^(1/((A3-A2)/365))-1
Maak deze cel op als percentage

Controleer je formule door bijvoorbeeld 1-1-2010 en 1-1-2011 in te vullen, en bij de bedragen 100 en 105, dan moet je uitkomst zijn: 5%

Het verschil tussen de begin- en einddatum wordt door Excel in dagen uitgerekend, dus vandaar de deling door 365 want jij wilt percentage per jaar weten.

Als vast bedankt
nu heb ik het percentage over de gehele looptijd
maar ik wilde het per jaar uitrekenen
Als ik 100 euro op de bank zet en ik krijg 6% rente
heb ik na het eerste jaar al 106 euro
het jaar daarop 106 *1,06 = 112,36 2e jaar
112,36 *1.06 = 1,19 3e jaar

maar hoe ga ik de jaren nu in een berekening stoppen waar ik rente op rente krijgt

(einddatum-begindatum) nu weet ik hoeveel dagen er tussen zitten. 3642 (3642/365dagen = 9,9 jaar)
(eindbedrag-beginbedrag) nu weet ik of ik geld verdien of verloren heb
127,07-89,55=37,52

maar hoe krijg ik nu de rente op rente.
en kan je me vertellen waar ^ voor staat want dat heb ik nog nooit gebruikt.

Maar de formule ís met rente op rente want gebaseerd op de onderstaande reeks met als voorbeeld 6% rente per jaar (factor 1,06):
aan het eind van jaar 1 bedrag1 = 1,06 * beginbedrag
aan het eind van jaar 2 bedrag2 = 1,06 * bedrag1 = 1,06 * 1,06 * beginbedrag
aan het eind van jaar 3 bedrag3 = 1,06 * bedrag2 = 1,06^3 * beginbedrag
etc.
aan het eind van jaar n bedrag n = 1,06^n * beginbedrag

als je dit herschrijft krijg je de formule waaruit je de rente per jaar kunt halen over de gegeven periode: factor = (eindbedrag / beginbedrag) ^ (1/njaren).

^ is machtsverheffen. Stel je vermenigvuldigt 1,06 vier keer met zichzelf: 1,06 * 1,06 * 1,06 * 1,06 dan schrijf je dat korter als 1,06 ^ 4 (in gewone notitie kleine vier rechtsboven het getal).

De formule geeft het rentepercentage dat je gedurende de looptijd PER JAAR gekregen hebt.

Maar de formule ís met rente op rente want gebaseerd op de onderstaande reeks met als voorbeeld 6% rente per jaar (factor 1,06):
aan het eind van jaar 1 bedrag1 = 1,06 * beginbedrag
aan het eind van jaar 2 bedrag2 = 1,06 * bedrag1 = 1,06 * 1,06 * beginbedrag
aan het eind van jaar 3 bedrag3 = 1,06 * bedrag2 = 1,06^3 * beginbedrag
etc.
aan het eind van jaar n bedrag n = 1,06^n * beginbedrag

als je dit herschrijft krijg je de formule waaruit je de rente per jaar kunt halen over de gegeven periode: factor = (eindbedrag / beginbedrag) ^ (1/njaren).

Klopt ik denk dat ik iets fout had gedaan
Nu nogmaals geprobeert
en gelukt
Hartelijk bedankt
ben er blij mee

Rob

Succes. Er bestaat vast wel een ingebouwde Excel-formule die dit uitrekent, maar ik ben niet thuis in financiële functies van Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan