• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rente op Rente bereken

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Beste allen,

ik ben al een tijdje weer aan het zoeken op het net en natuurlijk ook hier maar tot op heden niet echt gevonden.

ik zoek een formule of liefst spreatsheet met rente op rente met extra inleg.

dus
begin 1000 op rekening.
dan iedere maand bv 100,- inleg en rente van 3 procent.
Wat is dan de waarde na iedere maand met een looptijd van bv 5 jaar. minder mag natuurlijk ook want dan kan ik het wel aanpassen.

graag advies en ideeeën

alvast bedankt.

Ronald

Dit is gewoon pure wiskunde die je zo in een excel spreadsheet kan zetten. Rente per jaar die doorschaalt naar per maand?

maand(1)= 1000
maand(n)= maand(n-1)*1,0025 + 100

Ronald, bedoel je zo iets? Bekijk bijlage rente over rente(1.xlsx

of bedoel je een formule die gelijk het antwoord geeft zonder een tabel

groet sylvester

ps let op die maandrente is zomaar een getal en is niet gebaseerd op een jaarrente van 3%
als je op een jaarrente van 3% uit wil komen dan krijg je een andere maandrente dan 0,25%
dat komt door de rente over rente

Laatst bewerkt:
Beste Sylvester-Ponte,

ja dat is ongeveer wat ik bedoel.
zelf kan ik het nog wel aanpassen.

om een maandrente uit te rekenen. is dat gewoon bv 3% / 12? of is dat te makkelijk?

Uiteindelijk wil ik een sjabloom maken waarin je alles kunt invullen en met variable kunt werken.
zal ik dan weer hier bruikbaar maken voor andere.

alvast bedankt,

groet,

Ronald

Als de rente elke maand wordt uitbetaald mag je gewoon 3%/12 doen ja, maar ik denk dat dat niet het geval is?

hallo K1pje,
je bedoelt dat de rente slechts 1 keer per jaar wordt uitgekeerd?
maar dan maakt het niet uit op welke moment je je inleg doet, als ik dan bv 12 x 100 wil inleggen zou het de zelfde rente geven als dat ik 1 x 1200 inleg op dag voordat ze rente betalen/uitkeren.

nee, zo simpel gaat het niet geloof ik, er wordt geschaald naar hoe lang een bedrag op je rekening staat.

Dus 3% over de volle 1000
2,75% over 100 euro die je er daarna bij inlegt
2,50% over 100 euro die je er daarna bij inlegt
etc.

Vraag het anders even na bij de bank ;)

dank je, ja de bank vragen is misschien wel het makkelijkste

hallo
rente per jaar 3% betekent dat je bedrag in 1 jaar groeit met een jaar_factor 1,03 (vb 100 wordt €100 x 1,03 = €103)

om te berekenen hoeveel rente dat per maand is moet je de jaar_factor niet vermenigvuldigen met 1/12 maar:

jaar_factor ^ (1/12) dat dakje betekend tot de macht

omdat 1/12 = 0,0833333333 (ongeveer)

dan wordt 1,03 ^ 0,0833333333 = 1,002467 (ongeveer)

dat geeft dus een maandrente van 0,2466 %

voorbeeld:

€50 met 3% rente is in 1 jaar 50*1,03= €51,50

na de eerste maand is dat 50 * 1,002467= €50,12

na de 2 maand is dat 50 * 1,002466 * 1,002467= €50,24 (inleg maal maand_faktor maal maand_faktor)

na 12 maanden is dat 50 * (1,002467) ^ 12= €51,50

Dit zijn afgeronde bedragen

reken maar na in excell

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan