• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rente op rente bij lening

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkHoogeveen

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2013
Berichten
39
Hallo Excel kenners,

Heb wederom een vraag aan jullie.
Ik denk dat ik iets fout doe.

Heb iemand op 15-2-2013 15.000,= geleend tegen 5% rente
Dit persoon vroeg me wederom 7.500,= euro op 26-5-2013 (dus totaal geleend bedrag= 22.500,=)

Hij heeft rente betaald op 20-3-2013 t/m 20-5-2013 (62,50 euro/maand)
m.i.v. 20-6-2013 een maand bedrag van 93,75
dit heeft hij volgehouden t/m 20-1-2014

sindsdien geen afbetalingen meer gehad.

Ik denk dat ik iets fout doe in mijn Excel sheet.
wil iemand zo vriendelijk te zijn eens te kijken ?

kom er niet meer uit.

Bedankt voor de genomen moeite,
Henk.
 

Bijlagen

  • GELEEND JAN.xls
    52,5 KB · Weergaven: 38
"ik denk dat ik iets fout doe" is niet echt een duidelijke probleem beschrijving

wat gaat er in jou ogen fout?
 
Fout ?

Als ik het op het internet op de site
bereken het met , bekijk , zit ik met een verschil van bijna 1000 euro (tm maand augustus 2017)

Daarom heb ik twijfel OF ik het wel goed heb gedaan.

Henk.
 
De formule die de rente berekent is goed, dat is een standaard formule voor rente op rente om de rente voor een deel van het jaar te berekenen.

Je kunt ook zelf de berekening controleren.

5% rente over 22500 = 1125 euro per jaar. Als je nadat de aflossingen zijn gestopt. bijv door de open schuld januari 2014 aftrekt van het saldo februari 2015

€ 23.735,20 - € 22.513,23 = 1125,66 op 12 maanden dat komt dus prima overeen met 5% van 22500. het komt welliswaar niet 100% uit maar dat is het rente op rente effect. en je ziet dat de beginschuld (22513) ook iets hoger is dan het controle bedrag (22500)

dus je berekeningen zijn prima.

waarom er op berekenhet.nl een ander bedrag uitkomt? geen flauw idee, ik weet niet welke berekeningsmethode je daar hebt gebruikt.
Maar het kan te maken hebben met een andere berekenwijze, er zijn meerdere methoden om rente op rente te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
je zit fout bij je 2e geldopname, daar reken je voor die maand ook al intrest op die 7.500€
De rest ziet er ok uit.
Mogelijks moet je correctie maken, een bankjaar is maar 360 dagen (in Belgie) en soms beïnvloedt dat je berekeningen.
 

Bijlagen

  • GELEEND JAN.xls
    68,5 KB · Weergaven: 29
Laat het zo

Mag ik jullie heel hartelijk bedanken ?
en mijn twijfel hebben weg gegenomen !!

nogmaals , bedankt voor het meedenken, en tot de volgende keer.

met vriendelijke groeten,
Henk.
 
zo doe je dat per dag: zie grijze cellen. (ik heb wel jouw aflossing kolom gebruikt)
 

Bijlagen

  • GELEEND JAN ook met dag rente.xls
    83 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Nog mooier

Mijn dank is nog groter

Zier er zeer mooi uit Sylvester Ponten

Dank U wel,

Groet, Henk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan