Reparatie XP: hernoemen bestandje lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
"In de R herstelconsole van de XP Home CD" lukt het mij niet een bestandje te hernoemen.

Omdat de XP-Home Acer laptop van mijn dochter Windows niet wil starten, moet ik een bestandje - isapnp.sys - opnieuw installeren vanaf de (geleende) XP-installatie-CD.

Ik probeer het volgende uit te voeren:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;315311

Na opstarten van de R: Wanneer om het Administrator-wachtwoord gevraagd wordt, druk ik op ENTER. Note If the administrator password is blank, just press ENTER (mij is geen wachtwoord bekend)

Hierna dan:

ren c:\windows\system32\drivers\isapnp.sys isapnp.old

. immers:
(5. At the C:\Windows prompt, type the following command, and then press ENTER:
ren c:\windows\system32\drivers\isapnp.sys isapnp.old)

Hierna echter de melding: kan naam bestand niet wijzigen.

Wat doe ik fout? Kan ik eventueel het Administator wachtwoord omzeilen?

Ik krijg overigens wel na ENTER bij Administrator wachtwoord

C:\WINDOWS>

Als wel een wachtwoord nodig was, zou ik dan een melding krijgen? Betekent het krijgen van de C:\WINDOWS> dat ik geen wachtwoord nodig heb?

En dat het niet kunnen hernoemen van het bestandje dus een andere reden heeft?

En bestand dat er niet is kan denk ik ook niet hernoemd worden...

Hoi !

Als er C:\Windows> komt te staan, ben je al voorbij het ww.-gebeuren !

Trommel je opdracht achter de prompt (>) , gevold door enter.

En zoals @mrmusic zegt: je kunt niet iets herbenoemen wat er niet is !

Greetz,

Harry.

Bedankt! Dus het Administrator-wachtwoord is in elk geval niet de reden dat het hernoemen niet lukt.

Wanneer het bestandje niet hernoemd kan worden, omdat het niet (meer) bestaat, dan maar proberen isapnp.sys van de installatie CD naar C:\windows\system32/drivers te kopieren?

Dus:

expand E:\i386\isapnp.sy_ c:\windows\system32\drivers\isapnp.sys

(CD-rom drive is op deze laptop E)

Krijg na deze opdracht echter de melding dat het opgegeven bestand niet gevonden kan worden.

Iemand idee hoe dat (dan weer) komt?

dickenannemiek,.

Ik heb het ook eens gehad en heb toen de cd erin gedaan.
Als hij dan vanaf de cd start dan voor repareren kiezen.

Ja, ik heb de Home XP-CD al in de laptop gedaan en voor Repareren gekozen. Ik zit in de C:\WINDOWS "van de R".

Maar het is eigenlijk meer hoe krijg ik isapnp.sys (in C:\windows\system32\drivers) gerepareerd? Dat is een beetje de vraag.

dickenannemiek,

Hij gaat als het goed is XP repareren en komt de file er weer te staan.
Bij mij ging dat zo en alle andere dingen bleven gelukkig staan.

Vraagt de file anders bij de buren of een kennis.

De Acer laptop heeft een voorgeinstalleede XP Home. Zou dat nog een rol kunnen spelen dat de instructies van Microsoft niet werken?

Ik ben inmiddels geneigd XP Home opnieuw te installeren. Mijn dochter heeft echter jaren foto's en officedocumenten op de laptop staan. Gelukkig staat daar een deel van op de D-schijf. Maar de gegevens op de C-schijf zijn dan verloren. Om die reden blijf ik toch vooralsnog proberen het bestandje isapnp.sys te repareren/vervangen/plaatsen.

Voor het overzicht nog de originele melding op de laptop na 20 minuten "starten":

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden

System32\DRIVERS\isapnp.sys

Maar wat moet ik dan doen om XP Home vanuit de R te herstellen?

Tot nu toe:
Opstarten vanaf de installatie CD.
Kiezen voor R
ENTER bij Administrator

Dan in beeld C:\WINDOWS>

en dan?

Volgens mij is de opdracht

expand e:\i386\user32.dl_ c:\windows\system32\user32.dll < enter>

is gelijk aan de opdracht van Microsoft, alleen gaat het om een ander bestand. (user32.dll ipv iaspnp.sys)

expand E:\i386\isapnp.sy_ c:\windows\system32\drivers\isapnp.sys

Na het geven van de opdracht krijg ik in beide gevallen de melding:

kan bestand (zie boven) ... niet maken.

Waarom dan niet?

Het gaat dus hierom:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden

System32\DRIVERS\isapnp.sys
.

De laptop start overigens ook niet in veilige modus. Ook niet in veilige modus met opdrachtprompt.

Ik had nog hoop met f8 na het lezen van dit:

http://www.techimo.com/forum/technical-support/59309-isapnp-sys-missing.html

Maar helaas bij mij geen opdrachtprompt bij de veilge modus...

Als de oplossing van Microsoft http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;315311 niet wil werken, moet er toch een andere manier zijn, om isapnp.sys in de map drivers te krijgen.

Inmiddels uren en uren aan het knutselen geweest. Alle mogelijke meldingen ongeveer gehad. Meldingen die begonnen met "kan niet" en dan plaatsen, vinden, hernoemen, uitpakken enz.

Het is de eerste keer dat ik problemen met een PC niet opgelost krijg. Wellicht wordt het een herinstallatie.

De laptop staat nu bij de buurman. Die heeft meer idee hoe de "inhoud van de PC" te benaderen, als Windows vast loopt. En de beschikking over een berg hulpprogramma's daarvoor.

We wachten maar even af. Bedankt allen voor het meedenken.

Hoi,

En als je het volgende eens probeert?

Doe de installatie cd in de cd/dvd lezer/schrijver
Laat de comp van cd starten
Handel hetzelfde alsof je windows opnieuw gaat installeren
Op een gegeven moment moet je een partitie kiezen waarop je windows zou willen installeren. MAAR als het goed is "ziet" de comp jouw eerder geinstalleerde windows en zal vragen deze te verwijderen of te repareren. Dan voor repareren kiezen

Met deze methode wordt als het ware windows overschreven en het voordeel is dat je géén bestanden kwijt raakt.

Zoals eerder gezegd; handel alsof je windows opnieuw installeert, dus nadat de computer opnieuw is opgestart de opstartvolgorde weer in de bios "normaal" zetten, installatie cd in de speler laten zitten etc etc. De gehele procedure zal meer tijd in beslag nemen dan windows opnieuw erop zetten, dus maak je daar geen zorgen over.

Let wel! Je moet alle eerdere meldingen van reparatie mogelijkheden laten schieten.

Succes!

Oja.. wel je cdkey bij de hand houden

Laatst bewerkt:
Als je in de prompt van de herstel zit,type dan "map" zonder de " tekens,dan krijg je alle driveletters te zien,zodat je dan zeker weet dat je de juiste CDRom-drive letter hebt.

Een laptop heeft vaak een verborgen partitie,waar de installatiebestanden op staan.

In Windows kan de CDRom-drive letter zijn,maar wellicht in de genoemde prompt een andere,doordat die verborgen partitie dan wel "gezien" wordt.

Uitleg herstelconsole.

http://support.microsoft.com/kb/314058/nl

Greetz

Op dit moment staat de laptop nog bij de buurman.

Maar deze tips klinken wel heel goed! Bedankt voor jullie adviezen.

Zal eind van de middag met de buurman overleggen of ik zelf weer aan de slag ga met de laptop.

Groet, Dick

Nog één van mijn topics van vorig jaar zie ik. Om dit topic af te ronden deze info nog.

De HD van de laptop bleek onherstelbaar beschadigd. Er werd hierdoor steeds opnieuw een ander bestandje niet gevonden.

Na plaatsing van een nieuwe HD (en hup meteen ook maar van 40 Gb naar 160 Gb) en herinstallatie van XP loopt de laptop weer als een zonnetje!

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan