Repeater, extender, router of iets anders?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lennerts

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2013
Beste allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig voor het opzetten van de meest ideale internet verbinding bij mij thuis. In mijn huis, met 3 verdiepingen, stond altijd een router op de middelste verdieping maar die is helaas overleden. Dit werkte altijd prima (alleen af en toe problemen met poorten) hoor maar ik weet niet of dit de beste/makkelijkste oplossing is.
Mijn ziggo Plus internet (60mbit/s) komt binnen via een Ubee EWV3200 modem in de meterkast. Deze modem blijkt echter niet sterk genoeg om het gehele huis van draadloos internet te voorzien aangezien ik op zolder nauwelijks verbinding heb. Daarom hadden we altijd dus een Sitecom N300 wireless router staan op de eerste etage die was verbonden met een draad aan de modum. Op deze router zat altijd 1 desktop met een kabel aangesloten en een aantal apparaten wireless.

Het is bij ons helaas niet mogelijk om de modem een verdieping te verhogen of een kabel tot aan zolder te trekken.

Nou heb ik vandaag, na advies van de verkoper, een Devolo dLAN 500 Wifi Starter kit gekocht (dit is een extender toch) die gelukkig nog terug kan. Het werkt namelijk van geen kant. Als ik deze zet op precies dezelfde plek als waar de router stond plaats, heb ik op zolder nog steeds zeer beperkt signaal. Ik kom dan bij speedtest.net niet boven de 3 mb uit.

Zoals jullie wellicht hebben kunnen lezen heb ik er totaal geen verstand van en zou ik graag willen weten wat ik nou precies moet kopen (graag tegen een zo laag mogelijke prijs uiteraard) zodat het internet gewoon in mijn gehele huis werkt.

Graag hulp

Volgens mij is de devolo een homeplug systeem: dus bekabeld internet over stroom leiding. Gezien dat je al goede ervaring heb gemaakt met een AP zal ik dat weer doen. Zelf gebruik ik een AP van Vigor. In jouw geval zou je dan nog een WLAN USB adapter nodig hebben voor de tot nu toe bedraad aangesloten desktop.

Indien je een AP en WLAN USB adapter gebruikt dan is de netwerk configuratie vrij eenvoudig. Alternatief, omdat je het al had, koop gewoon weer een wireless router.

Persoonlijk vindt ik het opzet met een wireless router cq AP op de eerste verdieping het beste. Let erop, indien je kan kiezen, dat je een router of AP koopt met twee externe antennes.

En is een merk router nog erg belangrijk? Of bijvoorbeeld het type of bereik. Zo vertelde de verkoper mij dat de duurdere routers weer sneller zijn. Of maakt dat bij mijn internet niet veel uit?

En wat houden die externe antennes precies in?

Heel hartelijk bedankt trouwens

Laatst bewerkt:
Antennes zijn van grote invloed op het bereik van je wifi signaal. In de regel presteren systemen met externe antennes beter. Die Devolo set is ook niet gemaakt om met 1 powerplug je hele huis te voorzien van wifi (veel te kleine antennes). Je zult dus meerdere van deze sets moeten gebruiken voor overal een goed signaal. Dit is ook zo ontworpen en geen tekortkoming van het systeem. Jammer dat de verkoper dat niet begrepen heeft.

Op dit moment één van de krachtiger access points is de Engenius ECB350.

@Lutz. De nieuwste kits van Devolo hebben ook wifi aan boord. Hiermee zou je volgens de beschrijving een dekkend draadloos netwerk met roaming moeten kunnen maken thuis. http://www.devolo.nl/consumer/106_dlan-500-wifi_starter-kit_productinformatie_1.html?l=nl

@RogerS: De bedoeling is om het voor TS simpel te houden. Router vervangen door nieuwe router zal wel lukken, maar of hij in het huis meerder homeplugs wilt plaatsen?

@ Lennerts: voor antennes geldt: size does matter, en hoe groter hoe beter. Een echte externe antenne heeft een stekker, en je kan ze vervangen door een groter antenne, dus een langere antenne. Merk AP / Router is niet zo belangreik. Ik zal voor een model met 2 antennes gaan (tot 300Mbps), maar smaken verschillen.

@Lutz. Het stuk over Devolo was alleen maar bedoeld als aanvulling op de Devolo vraag van TS. Ik kies er voor om uit te leggen en de keuze aan TS zelf te laten.

En voor de rest. In mijn ervaring zit er wel degelijk een groot verschil tussen de diverse merken. Wil je het zelf onderzoeken, start dan eens het gratis Inssider en kijk eens welke netwerken je vind. Aan de hand van de mac adressen kun je zien welke merken routers het zijn. Je zult zien dat je bepaalde merken tot een veel grotere afstand kunt zien dan andere. Google ook maar eens op het topic Ziggo Ubee en het bereik er van.

Bedankt allemaal. Ik heb een router gekocht met 2 antennes en die werkt op zich prima. Ik heb hier thuis alleen 2 laptops staan maar het internet is veel sneller op de een dan de ander. Eén windows 7 computer van 3 jaar oud ongeveer en een sliksplinter nieuwe windows 8 (budget) laptop. Ik heb op beide een speedtest gedaan (na elkaar uiteraard en naast elkaar) en nou haal ik op de oude laptop een snelheid van 30-40 mbps maar op de nieuwe slechts tot 10 mbps (in theorie kunnen wij een snelheid halen van 60mb). Ik heb bij de windows 8 computer nog gezocht in taakbeheer of er een ander programma gebruik maakt van het netwerk, maar dit lijkt niet zo te zijn.

Kan iemand mij hier nog mee helpen?

Bekijk de specs van de WLAN adapters. Ik vermoedt dat de ene 802.11g is en de ander 802.11n. Indien je niet uit komt post dan welke adapters je in de laptops hebt zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan