• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

reservecopy

Status
Niet open voor verdere reacties.

rostie-rostelli

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Hallo,

Is het mogelijk om bv bij het sluiten van een excel document telkens een reserve copy te laten nemen en dit in een vooraf bepaalde locatie te laten opslaan.
Zo ja... hoe kan ik dit doen aub. ;)

Alvast bedankt,
Danny

Ga naar Opslaan als
Selecteer Extra
Kies voor Algemene opties …
Vink linksboven Altijd back-up maken aan.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
**** een oplossing via een stukje VBA:

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
Dim filename, newfilename

Cells(1, 1).Select
filename = "D:\A\" + Selection
Cells(1, 2).Select
newfilename = "D:\B\" + Selection

FileCopy filename, newfilename

End Sub

Hiermee wordt de file gekopieerd van schijd D dir A naar schijf D dir B
De oudefilenaam staat in cel a1 en de nieuwe in b1

Succes

Indien het de bedoeling is om een en ander automatisch te laten verlopen:

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
   Application.DisplayAlerts = False
        Opgeslagen_Naam = "Bestand_zoals_op_" & Format(Now(), "dd_mm_yy hh_mm_ss") & ".xls"
        ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & Opgeslagen_Naam
        ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & "Bestand_Geupdated" & ".xls"
End Sub

Nu wordt bij sluiten van het bestand het originele(Bestand_Geupdated) en het laatste als backup(Opgeslagen_Naam) met datum en tijd, zodat je altijd precies kunt terughalen wat je nodig denkt te hebben.
Je moet wel nog de Dir en de naam vh bestand aanpassen.

Succes, Cobbe

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie, de oplossing van Cobbe lijkt mij het best passen omdat de reservecoppy ergens op een server moet opgeslagen worden, maar .... er is nog een probleempje, namelijk:
- Het originele (werk) bestand wordt niet geupdate als ik het bestand afsluit zonder meer, dit wil zeggen zonder eerst op de knop "bewaren" te klikken, dit is uiteraard gevaarlijk als men dit vergeet, en er wordt door excel geen waarschuwing gegeven of de wijzigingen moeten opgeslagen worden bij het afsluiten.

Is hier een oplossing voor aub?

Alvast bedankt,
Danny

Uw uitleg klopt natuurlijk niet hé.
Het is een Before_Close event, dus vóór het sluiten wordt het telkens 2 x opgeslagen.
1 x Laatste versie en 1 x backup met datum en tijd.

Het maakt dus niet uit hoe je je bestand sluit.Behalve een crash natuurlijk.
En normaal gezien krijg je dus ook niet de vraag om op te slaan, of wat dan ook.

Cobbe

Dag Cobbe,

Dan moet ik waarschijnlijk ergens iets verkeerd doen, want ik heb meerdere testen uitgevoerd en de wijzigingen in mijn bestand worden niet opgeslagen in het origineel, wel in de backup :confused:
In de veronderstelling dat mijn bestand "test" noemt en de reservecopy "copy test" heb ik uw vba code aangepast als volgt, misschien zie jij wat er verkeerd aan is.

Opgeslagen_Naam = "Bestand_zoals_op_" & Format(Now(), "dd_mm_yy hh_mm_ss") & ".xls"
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & copy test
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & "test" & ".xls"
End Sub

Alvast bedankt voor uw hulp;
Danny

Code:
Opgeslagen_Naam = "test_zoals_op_" & Format(Now(), "dd_mm_yy hh_mm_ss") & ".xls"
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & Opgeslagen_Naam
ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\Beheer_Afdeling\" & "test.xls"
End Sub

Als het goed is zou nu het originele bestand bijgewerkt opgeslagen worden als 'test.xls' + 1 x een backup:
1° 'test_zoals_op_.....
2° 'test.xls'

Laat maar eens draaien.

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hallo Cobbe,

Jouw script werkt perfect, maar.... ik heb ontdekt waar het probleem zich schuilt, namelijk, het bewuste bestand is beveiligd met een paswoord voor "openen" en/of "schrijven" (omdat het zich op een server bevind)en om die reden weigert het vba script de bestaande bestanden te overschrijven, zowel het origineel als de reservecopy !! ik krijg steeds een foutmelding !!

Is hier toevallig een oplossing voor?

Alvast mijn dank,
Danny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan