Reserveringssysteem voorbeeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wazari

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2005
Heeft er iemand toevallig een voorbeeld liggen van een reserveringssysteem in Ms Access.

Ik kom er niet uit met enkele queries. Misschien kan ik er handige dingen uithalen.

Gr.
Wazari

je kan kijken of je wat hebt aan de voorbeeld database van acces. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken en op zoek gaan naar Noorderwind.mdb of Northerwind.mdb. :D

Nou nee,

Ik ben niet bepaald een beginneling met MS Access.

Ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen bijvoorbeeld het volgende doen:

Je hebt een hotelkamer, op een bepaalde datum is deze bezet, op een andere datum is hij vrij. Ik ben benieuwd hoe anderen dit gedaan hebben met een soort kalendersysteem??

Geplaatst door Wazari

Ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen bijvoorbeeld het volgende doen:

Je hebt een hotelkamer, op een bepaalde datum is deze bezet, op een andere datum is hij vrij. Ik ben benieuwd hoe anderen dit gedaan hebben met een soort kalendersysteem??

Wat wil je doen dan? Wil je weten op welke dagen die hotelkamer leeg is binnen een bepaalde periode?

Code:
select huppelduif from etcetera where DatumBezet between getdate() and getdate()+14
Die getdate() functie komt bij MS SQL Server vandaan. Ik weet niet of deze ook gangbaar is in Access.

Het resultaat is alle kamers die vanaf vandaag de komende twee weken ergens een dag of meerdere dagen bezet zijn.

Weest gegroet,
Guus

Ok, ik zal het uitleggen aan de hand van mijn tabel, misschien kan iemand mij dan een betere oplossing geven:

In de tabel 'Reservering' staan de volgende gegevens:

- Reserveringsnummer, autonummering (P. Key)
- Klantnummer, Nummeriek
- Plaatsnummer, Nummeriek
- Aankomstdatum, datum/tijd
- Vertrekdatum, datum/tijd

De periode tussen een bepaalde aankomstdatum en vertrekdatum in combinatie met het plaatsnummer mag maar 1(!) keer voorkomen.
Dus zodat ik een plaatsnummer bijvoorbeeld niet in 2 of meer keer heb gereserveerd in dezelfde periode.

Geplaatst door Wazari
Ok, ik zal het uitleggen aan de hand van mijn tabel, misschien kan iemand mij dan een betere oplossing geven:

In de tabel 'Reservering' staan de volgende gegevens:

- Reserveringsnummer, autonummering (P. Key)
- Klantnummer, Nummeriek
- Plaatsnummer, Nummeriek
- Aankomstdatum, datum/tijd
- Vertrekdatum, datum/tijd

De periode tussen een bepaalde aankomstdatum en vertrekdatum in combinatie met het plaatsnummer mag maar 1(!) keer voorkomen.
Dus zodat ik een plaatsnummer bijvoorbeeld niet in 2 of meer keer heb gereserveerd in dezelfde periode.
Het antwoord heb ik al gegeven. Als je het niet snapt moet je het zeggen.
Nog een keer:
Code:
Select Reserveringsnummer
From Reservering
Where  Plaatsnummer = 1
And GetDate() between AankomstDatum and Vertrekdatum
Voor GetDate() mag je iedere willekeurige datum opgeven.
Op het moment dat je een record terug krijgt is dat plaatsnummer bezet.
Als je de query een beetje aanpast krijg je alle vrije plaatsnummers binnen jouw tijdstip.
Code:
Select Plaatsnummer
From Reservering
Where  Not (GetDate() between AankomstDatum and Vertrekdatum)

Weest gegroet,
Guus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan