resetten auto-nummering

• Onderwerp starter Onderwerp starter mic82
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, je kan de auto nummering niet resetten.
Je kan het wel oplossen door een exact gelijke tabel aan te maken die leeg is (deze kan je later vullen met de data)
Let er alleen wel op dat je de relaties wel opnieuw moet koppelen.
De formulieren zouden gewoon moeten werken (bij mij wel vanmorgen)
Als je dit doet, moet je wel eerst de tabel een andere naam geven, want je kan maar 1 tabel pietje maken. Ik heb hem eerst pietje1 genoemd, toen de oude verwijderd en toen pietje1 naar pietje hernoemd.

Regelmatig vernieuw ik de auto nummering.
Ik ontkoppelt eerst de koppeling en dan ga ik naar de tabel in ontwerp en dan kopieer ik de naam van de record.
Dan sluit ik access af.
Dan opnieuw access opstarten en dan daar de tabel in ontwerp en plak die naam.
Daarna koppelt ik weer in.
Zelf gebruik ik auto nummering zo min mogelijk.
Ik onze verkoop database met ongeveer 100 tabellen is er zelfs geen één auto nummering

Het lijkt mij ook niet verstandig om in een gekoppelde tabel de autonummering opnieuw te laten tellen, omdat dan je verwijzingen naar de andere tabellen ook niet echt meer kloppen... Tenzij je <Gerelateerde Records trapsgewijs bijwerken> aan hebt gezet...

Maar goed, hier dan mijn methode:

Stap 1 - Maak eerst een backup van je oorspronkelijke tabel.
Stap 2 - Een numeriek veld toevoegen aan de tabel.
Stap 3 - De oude ID kopieren naar het nieuwe veld.
Stap 4 - Het Autonummerveld omzetten naar Numeriek.
Stap 5 - Het oude veld hernoemen.
Stap 6 - Een nieuw Autonummerveld toevoegen met de oorspronkelijke naam.

Daarmee krijg je netjes genummerde records.

Stap 2 en 3 hoeven niet eens, maar ik hou liever de oorspronkelijke gegevens ook vast, zodat je e.e.a. nog kunt herstellen als je dat moet doen.

Iets anders is, als je een paar foute records hebt op het eind van de tabel, waardoor je nummering niet meer klopt. Dat kun je herstellen door <Comprimeren en herstellen> uit het menu <<Extra> te kiezen. Daarna nummert-ie weer netjes oplopend verder.

Michel

bij auto nummer velden is het gewoon kwestie van het veldnaam onthouden en dan deze verwijderen en op de zelfde plek een nieuwe veld invoegen met de naam van de oude en dan ook veld even op autonummeriek zetten en opslaan.

Nog afgezien van het feit dat de topic al was afgesloten en van bejaarde datum: als je verwijzingen hebt naar andere tabellen, kun je dat niet doen, als was het maar omdat je dan koppelingen hebt met de verkeerde records ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan