Resize HD partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

joepie

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik ben op zoek naar een gratis programma dat de ruimte op mijn hd opnieuw in kan delen zonder data verlies.
Mijn C schijf begint aardig vol te raken (waarschijnlijk in het begin al te krap aangemaakt) en op mijn D schijf heb ik nog een zee aan ruimte.
Ik gebruik Xp pro (ntfs) en heb me al suf gezocht op internet maar heb nog steeds niet het goede freeware programma kunnen vinden.

Ok,
Bedankt voor het antwoord, maar wat ik hier ook weer niet terug kan vinden is dat de data op de HD behouden blijft.
Dat staat overigens bijna bij geen enkel programma vermeld.

ja dat weet ik ook niet. Je zou ook een trail van partition magic kunnen downloaden, die doet dat wel.
Een andere opties is, dat je alles wat niet met het besturingssysteem te maken heeft op je
D schijf zet. Denk aan foto's muziek enz. Als je veel spellen speelt kun je die op D installeren, er wordt maar een klein gedeelte hiervan op C gezet.
Verder moet je er rekening mee houden dat als je b.v. 2 Gb aan geheugen in je pc hebt zitten dat je ruim 4 Gb aan vrije ruimte moet hebben op je schijf anders wordt je pc wel heer erg traag.

grts

Hoi !

Iedere partition manager moet in principe kunnen partitioneren zonder gegevens-verlies !

Ik zeg met nadruk: in principe; het schijnt ook wel eens mis te gaan.

Er wordt dan ook altijd aangeraden een back-up te maken en een z.g. rescue-disk.

Greetz,

Harry.

Gebruik Gparted. Download en brand de Live-cd en start de pc van daaraf op.

Succes,

Tijs.

OK,
Hier zitten wel goede ideeen tussen.
Ik ga aan de slag en laat nog wel van me horen.
Bedankt.:thumb:

Heb Gparted gebruikt maar da's niet helemaal goed gegaan.
Na gebruik vroeg windows om de cd rom.
Daar kon het systeem niet meer mee overweg. Had (denk ik) te maken met Sp2. De cd heeft n.l. een "oudere versie" dan de geinstalleerde xp. (Sp2 werd na de installatie geinstalleerd, vandaar)
Gelukkig een backup gemaakt en kan weer opnieuw beginnen.

Het enige waar ik wel eens mee te maken kreeg was een partitiecheck van de C: schijf na herpartitioneren via GParted.

Het hebben van een SP2 geïntegreerde XP installatiecd is altijd aan te bevelen.
Zie hier een manier om dat te doen. Natuurlijk kun je ook op google kijken naar zoeken naar de gecombineerde zoektermen: slipstream SP2 XP

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan