Resolutie niet hoger te zetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd probleem op een (oude) Dell Latitude D820 laptop.

Mijn resolutie staat ingesteld op 1024x768, terwijl deze zou moeten staan op 1280x800.
Via beeldscherminstellingen is dit de hoogste resolutie die ik in kan stellen.
Aan de rechterkant van mijn scherm heb ik als gevolg daarvan een brede verticale zwarte balk welke ik met geen mogelijkheid weg krijg.

Wanneer ik in Apparaatbeheer kijk zie ik bij monitors Digitaal LCD-scherm (1024x768) staan.
(Trouwens ook vreemd dat het er 3 keer staat)
Ik heb ze al verschillende keren verwijderd en na een reboot staan er dan weer 3 bij.

Ook heb ik de Fn+F7 toetsencombinatie geprobeerd maar dit heeft geen effect behalve dat het scherm heel even flikkert maar uiteindelijk veranderd er niets.

Ik heb bij het opstarten van de laptop trouwens ook geen POST screen en kan dus niet in het BIOS komen.
Ik heb pas voor het eerst beeld na het opstarten op het moment dat er staat Netwerkverbindingen worden voorbereid..., ik zie dus tijdens het starten ook geen Windows logo.
TzqE541.png

Iemand enig idee hoe ik dit op de goede resolutie (1280x800) krijg?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Heb je de drivers voor je videokaart van de site van Dell al geïnstalleerd?

Bedankt voor je reactie,

Ja, das het eerste wat ik heb geprobeerd, het probleem is ook plotseling opgetreden.
Heeeeeel vaag allemaal hoor.

Zelf vermoedt ik dat de videokaart in de laptop (hardwarematig) beschadigd is, ik krijg namelijk ook geen beeld op een externe monitor en dat ik pas heel laat in het boot proces beeld krijg vind ik ook erg vreemd.
De laptop in kwestie is ook al een oud beestje.

Groeten Marcel

Probeer het eens zo (ik ga hier van XP uit):
[Windows-toets]r toetscombinatie -> desk.cpl
Ga naar tabblad Instellingen
Klik knop Geavanceerd
tabblad Adapter
Klik "Alle modi weergeven"

Kies daar de resolutie die je wilt (met juiste refreshrate etc.). Kijk of de test die je krijgt ook inderdaad goed beeld geeft.

De reden waarom het zo moet is dat Windows standaard resoluties verbergt die (vlgs. de monitor-informatie) niet wordt ondersteund.

Nog een andere tip: Installeer de 'drivers' voor de monitor...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik kan idd de resolutie van de videokaart verhogen wanneer ik alle modi weergeven aan zet.
Alleen zit de 1280x800 er dan nog niet bij, wel 1280x768, wanneer ik deze kies kan ik mijn bureaublad naar links en rechts schuiven.

De drivers voor de monitor (laptopscherm) heb ik niet kunnen vinden.

Wanneer ik via apparaatbeheer de monitors verwijder staan er na een herstart gewoon weer Digitaal LCD-scherm (1024x768).

Het is idd een WindowsXP laptop.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
1200x800 is een resolutie die ook bij mij niet bestaat (Intel Q33), alleen 1200x786.

Misschien kun je het oplossen door drivers voor de monitor te installeren. Geef de PCIID van de monitor in Apparaatbeheer, omdat je zelf geen drivers voor het scherm hebt gevonden.
Andere optie is kijken of het Intel instelprogramma (als het goed is bereikbaar via rechtsklikken op een leeg stuk van het bureaublad, en anders als systeemvak-item) je in staat stelt om eigen resoluties te maken danwel 1200x786 te 'stretchen' naar de hele monitorbreedte.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb wat resoluties door elkaar gegooid in eerdere posts. :o

De gewenste (native) resolutie moet 1280x800 zijn.
Deze resolutie kan ik niet kiezen, wel 1280x768 maar ik krijg dan een bureaublad wat ik heen en weer moet schuiven en de zwarte balk staat er nog steeds.

Hardware ID: Monitor\MS_0003
Compatible ID: *PNP09FF
Servicetag van de laptop: 1S0JR2J

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Klopt K1pje wat je zei over 1280x800, ik zie door de resolutie-bomen het resolutie-bos niet meer.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
En mogelijk kan Dell Quickset Application je ook verder helpen.

Vlgs. de readme kan/doet die (qua video/scherm) het volgende:
Display:
- Desktop font scaling
- Internet Explorer scaling
- Display brightness
- Presentation mode
- Display switching via Fn+F8Display

En nog naar de Intel instel-utility gekeken (zie mijn vorige posting)?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dell Quickset stond er al op maar ik heb hem opnieuw geinstalleerd.
Het resultaat is hetzelfde.
De Intel utility geeft ook geen resultaat, ik kan daar ook de resolutie hoger zetten (1280x768) maar dan krijg ik weer zo'n schuivend bureaublad.

Groeten Marcel

Ik heb inmiddels wel de mogelijkheid om in het bios te komen.
Met de toetscombinatie Fn+F8 schakel je tussen LCD en Externe.

Ik heb nu een keer in veilige modus gestart en daar heb ik hetzelfde beeld, dat kan toch niet als het driver gerelateerd is?
De rechterkant van het beeld blijft gewoon ongebruikt.

Groeten Marcel

Feest: hier staat hoe je custom resoluties kunt aanmaken/aangeven.
This trick should work with G35, G33, G31, G965, GM965, 945G/GM, and 915G/GM chipsets which use the 14.25.50 drivers or later.

Dus zou ook voor jou moeten werken (indien driverversie courant genoeg is).

Tijs.

Wow dnties, das cool :thumb:
Helaas heeft de betreffende gebruiker de laptop weer meegenomen naar huis en moet ik ff een paar weken geduld hebben totdat ie hem weer mee terug neemt.
Je hoort nog of het uiteindelijk gelukt is.

Groeten Marcel

Overigens heb ik gezien met Intel's optie Grafische opties (rechtsklikken op leeg stuk bureaublad) dat daar een optie/keuze is om alles op te rekken.

Natuurlijk is het nog mooier om gewoon een native resolutie te kunnen kiezen. :D
Vraagt wel enig werk van jouw kant, want de 1280x800 optie is helaas nergens uitgewerkt als hoe toe te voegen in igxp32.inf (andere resoluties wel, zoals enkele widescreen resoluties etc.)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan