resolutie niet uit laten rekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jopie91

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2007
Hoe kan ik voorkomen dat mijn monitor van m'n pc automatisch alle resoluties uitrekt naar de beeldvullende 1280/1024? Ik wil bijvoorbeeld als ik een spel speel op 1024/768 dat mn monitor de resolutie niet uitrekt. Ik heb in het menuutje van het beeldscherm zelf gekeken, maar daar kan ik er niks over vinden...:confused:

de resolutie wordt niet "opgerekt" naar 1280*1024, het wordt alleen maar beeldvullend weergegeven. Beeldformaat zegt helemaal niets over de resolutie. 640*480 kan ook beeldvullend zijn.

Reslotie zegt alleen maar iets over het aantal pixels per vierkante inch oftwel DPI (=dots per inch). Afhankelijk van de capaciteiten van de monitor en videokaart, is je pc in staat om een hogere resolutie = hogere kwaliteit beeld, op je scherm weer te geven.

je zal dan ook zien dat bijvoorbeeld een racegame op een resolutie van, laten we zeggen 800*600, veel minder weergeeft dan op een resolutie van 1080*1024, terwijl je het speelt op dezelfde pc, met dezelfde monitor. Op de lage resolutie zie je nauwelijks berm naast de weg, op de hoge resolutie des te meer. Dat komt omdat meer pixels per inch worden weergegeven, dus beter, scherper beeld en (mits de game het ondersteund), meer beeld naar opzij en omhoog.

zie HIER voor wat basic-uitleg over resolutie.

Laatst bewerkt:
Nou het kan komen door een combinatie van het spel wat hier voor zorgt, daar is dan weinig aan te doen en of de pc gebruikt toch stiekem de instelling voor het bureaublad. En je kunt proberen de wizzard compabiliteit te gebruiken voor dit spel. Deze vindt je onder start, programma, bureaublad. Hier kun je aangeven welke aplicatie en wat voor visuele dingen de pc mag uit oefenen voor dit programma. Als je kiest voor geen thema's en dergelijk. Zou het spel moeten starten in zijn eigen manier van werk en visueele uitstraling.

grtjs jjw

Madmuppet, wat ik bedoel is dat ik niet wil dat een resolutie onder 1280/1024 beeldvullend wordt weergegeven.

En wat madmuppet bedoeld, is dat dat vaak niet te voorkomen is en zeker niet binnen een platform zoals een game. De software fabrikant heeft dat dan vaak wel ingesteld dat het alsnog beeld vullend moet zijn en dat omdat zeg maar gemiddeld op de wereld (ik noem maar wat) iedereen met een 19" monitor werkt en het er dan alsnog wel knap uit ziet.

grtjs jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan