resolutie printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnborne

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jun 2007
Berichten
1
Hallo helpers.
Van alle kanten wordt er geadviseerd om bij het printen van een mooie foto
een printer-resolutie te kiezen van 300 dpi.
(dus 300 druppeltjes per 1 inch).
Wat moet ik me voorstellen van een printerresolutie van 9600 dpi ??
Wie kan mij een verhelderend beeld schetsen over de zin of onzin
van deze 9600 pdi.
John
 
Nou johnbourne, Het ligt er maar aan over welk apparaat of medium je het hebt. Drukwerk moet standaard aangeleverd worden op een scherpte van 300 DPI. Dat is dus voldoende voor een tijdschrift of folder. 300 DPI is bij een inktjet niet eens genoeg voor een goed scherpe tekst. Hiervoor kan ik je 600 DPI aanraden. Laserprinters doen het met wat minder. Wanneer je een foto afdrukt zal er veel menging nodig zijn van inkt druppeltjes en deze moeten ook genuanceerd worden. fabrikanten zijn het natuurlijk niet met elkaar eens over hoe klein het allerkleinste effectieve inkt druppeltje van deze spray precies is en rekenen misschien ook wel de door hun toegepaste optimalisatie mee. Je kunt van een bepaald merk wél een vergelijk maken met de opgegeven resoluties tussen verschillende printers. Het is een rekbaar begrip en het DPI eindigt altijd op twee nullen. Toch komt de precisie van foto printers in de buurt van de opgegeven getallen en meer blijkt ook zichtbaar beter te zijn. Laat je echter niet gek maken want een heleboel andere factoren bepalen ook of het resultaat goed is.
 
wel een erg late reactie, maar ik heb dit forum nog niet zo lang geleden ontdekt.
Je haalt in dit verhaal twee dingen door elkaar. De printer-resolute is iets anders als de aangeboden resolutie van je foto programma. Om goede prints te maken werd altijd gezegd om een bestand van 300PPI (pixels per inch). De printer maakt daar dan afhankelijk van printermerk en instellingen 600 of 740 (HP versus Epson) of 1200 versus 1440 of 2400 versus 2880, of tegenwoordig nog meer DPI van (Dots Per Inch druppels per inch) om mooie gladde kleurvlakken te krijgen, tenslotte moeten er op het papier kleuren gemengd worden (geel magenta en cyaan plus zwart, en bij foto-printers ook nog licht cyaan en licht magenta. en soms zelfs nog meer).
Aanbieden van bestanden van 150PPI wordt echter inmiddels voor een inktjet printer als afdoende ervaren, hoewel mijn HP photosmart om 300PPI vraagt. De printer maakt er dan minimaal 600DPI van, wat meestal garant staat voor mooie beelden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan