Resolutie van de HP950c

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bobver

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2013
Als hobyfotograaf ben ik sinds kort overgestapt naar een digitale camera.
Ik heb een HP 950c deskjet printer en nu vraag ik me af met welke resolutie ik het best mijn foto's klaarmaak om af te drukken, ook om ze door te sturen naar een labo.
In de handleiding van de printe vind ik volgende informatie:

Resolutie voor zwarte TrueType™-tekst
(afhankelijk van papiersoort)
Concept: 600 x 300 dpi
Normaal: 600 x 600 dpi
Beste: 600 x 600 dpi
Kleurresolutie (afhankelijk van papiersoort)
Concept: 600 x 300 dpi
Normaal: PhotoREt
Beste: PhotoREt

Is de hoogste resolutie nu 600dpi of hoe moet ik dit lezen?
Alvast bedankt

Het is zeker niet de nieuwste printer? Maar de hoogste resolutie die je printer in kleur kan printen is 600DPI over de lengte en 300DPI over de breedte. Volgens mij is die resolutie niet hoog genoeg om de scherpte van een analoge film te evenaren, maar je zou het kunnen proberen. Maar wat bedoel je precies met het doorsturen naar een labo? Wil je je foto's alsnog laten afdrukken in een ontwikkelingscentrale? In dat geval hoef je ze zelf niet af te drukken, maar kan je de foto's uploaden naar de website van de ontwikkelaar, op een cd branden en inleveren of in een winkel direct afdrukken (maar die kwaliteit is minder).

In Photoshop kun je de resolutie aanpassen, 72 dpi, 300dpi, ...
Kan ik HP geloven als ze zeggen dat PhotoREt beter is als een hogere resolutie.
Ik kan via de driver de resolutie ook op Fotomodus zetten met een resolutie van 2400dpi x 1200dpi. Kom ik nu uit op 1200dpi in de breedte?
Wat is nu de beste resolutie om mijn eigen foto's af te drukken op deze 950c en wat is de beste resolutie om ze te laten afdrukken in een fotolabo?
Ik weet dat het een niet al te nieuw toestel is, maar voor eigen gebruik nog steeds goed genoeg.

Wat je aangeeft (DPI) is een maat voor het aantal puntjes dat een printer per inch kan zetten. In Photoshop kan je je afbeeldingen zo instellen, dat de DPI hoger wordt. Maar doordat de DPI hoger wordt, worden de afmetingen kleiner. Naar mijn weten kan je in Photoshop ook de afmetingen van de afbeelding instellen in millimeters, maar dit zou ik alleen instellen in het afdrukmenu. Als je dan fotopapier hebt van 10x15 cm, dan zorg je (bij het afdrukken) dat Photoshop de afbeelding schaalt naar de 10x15 cm. Als je de printer dan instelt (via het dialoogvenster voor het afdrukken) op de maximale resolutie (die 2400x1200 DPI), dan kan je er zeker van zijn dat je het maximale uit je afbeelding haalt. Voor een fotolabo maakt het niet uit wat de DPI is van je foto, als de verhouding maar goed is: bestel foto's in 16:9 formaat als je camera in 16:9 beelden schiet, 4:3 als je camera in 4:3 schiet (vooral bij spiegelreflexen) en 2:3 als je camera in 2:3 schiet. Je kan je foto's altijd nog bijsnijden naar het gewenste formaat, maar dit is veel werk. Waarschijnlijk zit er op de camera zelf dan ook een mogelijkheid om de verhouding aan te passen. Maar voor een 10x15 afdruk kan je aanhouden dat 1 Megapixel genoeg is als je het naar een afdruklabo stuurt. Meer kan altijd, maar is niet per se nodig voor een scherpere foto. Zelf zoek ik momenteel naar een afdruklabo waar ze de foto's op de traditionele manier maken (maar dan met digitale foto's, in plaats van negatieven)...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan