Resolutie wijzigt telkens na reboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stanley19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Hai

Ik bezit over een dell latitude met windows 10 pro (64bit).
Als ik mijn pc opstart zie ik dat mijn resolutie gewijzigd is van 1366 x 768 naar 1024 x 768.
Ik moet dit via Grafische eigenschappen (Intel graphics and media control panel) weer wijzigen naar 1366.

Op de een of andere manier wordt deze instelling weer reset na een reboot.
Videokaart is overigens: Intel(R) HD Graphics 3000
De firmware is ook up2date: 9.17.10.4229, 26-5-2015.

Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden (maar kan dat nog niet 'bewijzen') dat de in de processor zittende grafische chip niet (100%) door Windows 10 wordt ondersteund.

Gebeurt dat ook als je die instelling wijzigt in de geavanceerde beeldscherm instellingen van Windows zelf?

Deze hardware is ook niet, wat je zegt, van de prestaties. Een plat beeldscherm moet ingesteld staan op het aantal beeld lijnen. Dat is dus waar die naar teruggezet wordt. Daarbij moet u nog in aanmerking nemen dat een driver best, tijdelijk, op een niet goed werkende resolutie ingesteld kan staan. Een oplossing voor wanneer het niet anders kan is misschien een oudere driver gebruiken, genoegen nemen met minder kleuren of in het stuurprogramma de schuif balk Snelheid - Kwaliteit verschuiven naar snelheid. Ik heb wel eens resultaat geboekt met de monitor keuze te veranderen tussen standaard monitor en Plug en Play monitor. Hier doet u zichzelf een plezier door de voorgeschreven resolutie van 1024X768 aan te gaan houden.

Om iets te kunnen vergroten of verkleinen heeft Windows misschien niet alle mogelijkheden maar er valt het één en ander in te stellen. In de Internet browser kan een add-on genomen worden die onafhankelijk de tekst en de pagina vergroot en deze instellingen bovendien voor elke site onthouden kan.

Hiervoor heb ik Default Full Zoom Level. Op de knoppenbalk staat dan wel "A P f150% P A" maar ik heb er veel plezier van en scrol alles gemakkelijk groter en kleiner. Voor toevallig geïnteresseerden: De stappenreeks, die je bij de instellingen ervan zelf nog in moet vullen, kan bijvoorbeeld zijn: 0.5,0.6,0.7,0.8,0.9,1,1.1,1.2,1.3,1.4,1.5,1.6,1.7,1.8,1.9,2,2.1,2.2,2.3,2.4,2.5,2.6,2.7,2.8,2.9,3,3.1,3.2,3.3,3.4,3.5,3.6,3.7,3.8,3.9,4,4.5,5,5.5,6 Ik hoop dat dit helpt.

Het is geen 'waterdicht bewijs', maar dit linkje liet mij vermoeden hetgeen ik in bericht 2 schreef.

Heb nu iets aangepast in de instellingen, dat ik telkens een pop-up krijg bij het opstarten:
"Dit is niet de optimale schermresolutie voor het primaire beeldscherm. De optimale resolutie is 1366x768 (...)"

Het bericht van Alfred kan ik niet helemaal volgen. Met het gevonden bewijs kan ik wel iets mee. Zit niets anders op dan om te schalen naar volledig scherm (met 1024 heb ik twee zwarte balken aan de zijkant)

Het is nog ontbrekende informatie wat de standaard resolutie van het beeldscherm is.
Kan u dat opzoeken, misschien aan de hand van het typenummer? Ik denk dat dit niet 1366x768 is.

Ik had gevonden dat veel Dell Latitude laptops 1024 schermen hebben.
Dat zou in dat geval de resolutie zijn waarnaar je terug zou moeten.
Ik begreep al niet waarom iemand het beeld horizontaal zou uitrekken.

De resoluties zitten in de drivers voorgeprogrammeerd en het zal zo zijn dat de driver net deze niet kent en dat die niet bij de mogelijkheden behoort. Bij foutmelding zal u dan een suggestie krijgen van een instelling welke het meest in de buurt komt. In het verleden zijn er enkele stuurprogramma's van Nvidia geweest waar je zelf een resolutie mocht opgeven en toevoegen aan de lijst. Dat foefje gebruik ik op dit moment ook voor mijn monitor. Wat ik heb dat is NVIDIA Control Panel versie 2.8.290.13 Copyright 2002-2016 Dat is vast wel van de NVidia site te downloaden. Zou er dan niet "Windows 10" bij staan dan kan je downloaden voor een vorige Windows versie maar dan moet u het programma uitvoeren in compatibiliteit modus (op een tabblad bij Eigenschappen van het uitvoerbare bestand) met die bepaalde Windows versie.

Algemene stuurprogramma's installeren allerlei drivers dus ik hoop dat er een match is. In ieder geval heb ik zelf altijd het probleem met de in de lijst ontbrekende resoluties hiermee opgelost. Een ouder algemeen stuurprogramma draaien, na de vorige met de drivers, te hebben weggehaald en in compatibiliteit modus met een vorige Windows versie is in dit geval sowieso een goed idee. Anders dan moet het beeld voorlopig inderdaad passend worden gemaakt met uitvullen.

Helaas nee.
Ik ben in verwarring over welke computer model het is en welke grafische mogelijkheden die heeft. Bij het model van de gegeven link staat dat deze een i7 processor heeft en bij te downloaden drivers NVidia en AMD, dus ik denk dat de identificatie misschien nog niet helemaal klopt.

In ieder geval was ik ten onrechte uitgegaan van NVidia en vergeten dat u meteen schreef dat het Intel(R) HD Graphics 3000 was en Intel heeft geen algemeen grafisch stuurprogramma wat je zou kunnen uitvoeren in compatibiliteit.

Op de ondersteuningspagina van Intel staat bij "2nd Generation Intel® Core™ Processors with Intel® HD Graphics 3000/2000" dat daar geen Windows 10 drivers voor zijn en volgens berichten komen deze er ook niet. Het was zoals gast0225 schreef. U bent dus eigenlijk ver gekomen wanneer de grafische adapter in zoverre bruikbaar is.

@Stanley19 : misschien een domme opmerking, maar:

de machine is ooit afgeleverd met een andere Windows dan Win10.
Als dit zo is, wat weerhoudt je ervan om de oorspronkelijke Windows (7?) terug te zetten en wél gebruik te kunnen maken van de optimale resolutie?
Ik gebruik nu sinds enkele maanden Win 10, maar ik kan niet zeggen dat ik er nu zoveel (zichtbare en / of prestatieverhogende) zaken voor mij als user in kan vinden. Ik blijf het wel gebruiken, want Win 10 draait prima op mijn machine, maar dat deed de oorspronkelijke Win 7 óók.
Als ik dus een video(chip)kaart zou hebben die onder een eerdere Windows wel gebruik kan maken van een hogere resolutie, dan zou ik, als het mijn machine was, als de wiedeweerga teruggaan naar de vorige Windows.

Laatst bewerkt:
Dank een ieder voor het uitzoeken en tips. Vandaag Win 10 Pro geïnstalleerd en mijn resolutie blijft op 1366 x768 staan vreemd genoeg (ook na reboot).
gast0225 heeft gelijk dat ik een downgrade kan uitvoeren, maar ondervind nu zogezegd geen problemen meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan