resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

bimmer

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2003
als ik een site maak voor resolutie 1024*768 ziet die er gans anders uit in resolutie 800*600 (met name scrollbars komen voor). wat doet een professionele webmaster hiervoor? maakt die twee versies? zet hij in zijn eerste pagina een script om de resolutie van de bezoeker te ontdekken om hem dan door te sluizen naar de gepaste versie? of trekt hij zich nix aan van andere resoluties?

Nee, twee versies zou ik niet doen. Ik voer in plaats van een kolombreedte in pixels het in procenten in. Pas wel op er kunnen rare dingen met je lay-out gebeuren als je niet oppast.

nu maak je mij nieuwgierig! wat kan er dan in detail fout gaan?

Ik ben eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig.

Hoe doe je dat dan???

Ik weet met welk programma jij je website maakt maar als je het gewoon met een WYSIWYG-editor doet wil het wel eens gebeuren dat je hele lay-out door de war gaat. Na wat oefenen ging het bij mij tenminste goed.

dreamweaver. zal eens proberen om alles in procenten ipv pixels te zetten.

Mjah, ik gebruik Dreamweaver en Frontpage door elkaar.

Maar hoe kan je dan het aantal procent dan veranderen?

Ik zal het even uitleggen:
"<table width="100%" border="0" bordercolor="#000000" cellpadding="0" cellspacing="0" bgcolor="#5AADEE">"

Dus bij width ipv 500 (pixels) dan 100% in te voeren. Dus krijg je ook bij lagere resoluties geen scrollbar.

//Owja het werkt (bij mij) in dreamweaver niet als je procenten gewoon bij de properties wil invoeren. Je moet dan even op split zetten zodat je op de helft van je scherm de code ziet en dan naar het betreffende stuk gaan en de rest wijst voor zich denk ik...

Dus als ik het goed begrijp zit het zo: (?)

• Bij een 800x600 resolutie is 100% width 800 pixels en 100% length 600 pixels
  • Bij een 1024x768 resolutie is 100% width 1024 pixels en 100% length 768 pixels

Of zit ik helemaal verkeerd :o

Bij HTML Goodies staan praktische tips op dit gebied (die trouwens ook in een gratis nieuwsbrief worden rondgestuurd).
Je kunt, om snel het effekt bij verschillende resoluties te zien, een paar links toevoegen aan je Koppelingen-werkbalk. Voorbeeld: kies Favorieten, Toevoegen aan Favorieten, verzin een naam zoals 700x500 en zet de link met die naam in map Koppelingen. Rechtsklik vervolgens op deze link in Koppelingen en kies Eigenschappen. Vervang de url door "resizeTo(700,500)", zonder de aanhalingstekens!, en je hebt een snelkoppeling die je venster razendsnel omzet naar 700 bij 500 pixels.

in dreamweaver mx 2004 kan je in de properties kiezen welke unit je gebruikt; zie bijlage

Bijlagen

• 1.gif
    1.gif
    5,7 KB · Weergaven: 38
Geplaatst door bavel
"resizeTo(700,500)"
Kleine aanvulling:

Het is niet alleen maar resizeTo(700,500), er moet nog javascript: voor, het word dan:

javascript:resizeTo(700,500)

Mmmm, bij mij klopt er helemaal niets meer van :confused: .

Kga er wel mee klooien.

Greetz,
Timothy

Gewoon wat ruimte overlaten aan de 2 zijkanten. Dus als je een 1024 x 768 resolutie draait zie je een leeg balkje aan allebei de zijkanten. Als er iemand komt met een 800x600 resolutie worden die lege balkjes dus niet weergegeven.

Ik doe altijd gewoon een tabel van 700 pixels breed en die gecenterd.. @ 1024x768 heb je dan aan beide kanten een stuk leeg en op 800x600 is het beeldvullend.

Met lagere resoluties houd ik geen rekening, want wie draait er nou nog op 640x480? En hoger.. tja.. 1024x768 is gewoon de standaard.

ja, de oplossing van breezer lijkt me best handig. ga ik voortaan ook uitproberen.

Tekstvelden zijn het flexibelst. Fixeer headers en menu's en laat de tekstvelden zich oprekken naar de breedte van het venster, zoals op http://linux.college.ch/ wordt gedaan.

De oplossing van Breezer wordt ook veel gebruikt. Het is tenslotte moeilijk te bepalen wat je bezoekers gebruiken. Zelf heb ik mijn browser nooit gemaximaliseerd, dus detectie van de resolutie werkt in die gevallen ook niet. Meerdere versies op verschillende resoluties onderhouden is teveel werk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan