restart / start werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiltop

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2004
ineens werkt bij mij de restart niet meer , of anders gezegd de start werkt niet goed

de computer start wel , maar ik krijg geen beeld.

moet een aantal minuten wachten , en dan starten , dan heb ik beeld.

is windows xp met vga ati 1800 , raid 1 (250 gb)

er is al een andere vga kaart getest , zelfde probleem.

moet nu opstarten met floppy er in , indien geen beeld , computer uit , wachten en opnieuw starten.

enig idee ????

ik weet niet precies wat je bedoelt , met bios reset , heb ff gekeken , bij opstarten met "del" , maar kon niets vinden met bios reset.

ben trouwens geen held in dat soort zaken.

een backup met norton ghost van windows heb ik , maar van de bios niets.

om de bios te resetten moet je de 'bios' batterij er voor 10 -15 minuten uit halen en de voedingsstekker van de pc er ook uit halen.
DIT is de bios batterij.

oke , begrijp ik nu , maar gaan alle instellingen dan niet verloren ?

bv over mijn raid systeem

dat zou ik niet weten, als je dat nooit in hebt moeten stellen in de bios lijkt mij het sterk dat het nu verloren gaat.
ik heb het pas eens gedaan en toen stond er dat windows niet geladen kon worden, toen alles op standaart gezet en het was weer goed:)

nu ja , de winkel heeft alles ingesteld , dus ik weet niet wat verandert is.

moet ik eerst alles noteren , of kun je een backup maken van je bios.

dit zie ik staat

Hallo mensen,

Gelukkig geen ernstig probleem, al leek het daar wel even op. Ik hoop dat jullie weten wat er gebeurd is, want ik wil niet dat het vaker gebeurt (kan niet goed zijn)

Ik kom thuis, en zet mijn computer aan. Nou maakt de computer voor ongeveer 2-3 seconden een hard geluid (snel draaiende koeler) voordat het minder word (ik denk voeding of videokaart)

Het vreemde was, dat de fan hard bleef draaien nadat ik de pc had aangezet, en er kwam geen beeld.. dus ik snel de computer weer uitzetten, voeding uit, voeding aan, en aanzetten.

Krijg ik de volgende melding(en):

eerst bij een bios checkup de melding Bios Checksum failed (of iets dergelijks) en na verder gegaan te zijn met F2, kreeg ik de melding: No operation system installed, of Operation system missing

even in de bios kijken, blijkt alle RAID instellingen gereset te zijn.. dus ik alles weer aanzetten, en voila, hij doet het weer. Maar wat was dit nou?

Mijn setup:
MSI P6N Platinum
E6750
MSI NX8800GT
2x250 gb Seagate barracuda 7200.10 (in raid 0)
Coolermaster Realpower 520Watt
2gb GEIL(e shizzle )

Moi wiltop,
Instellingen van de bios kan je noteren in de handleiding van het moederbord waar alle opties in beschreven staan en je kunt ook een paar foto's van deze schermen maken. Dit zijn betere opties als een backup van het bios met de instellingen maken en die dan eventueel terug zetten want dat zijn riskante operaties. Tja als de bios spontaan gereset wordt is dat meestal het moment dat de batterij vernieuwd moet worden. Ze zijn 3 volt dus moet een batterij tester voor 1,5 volt batterijen aangeven dat er stroom in zit zonder dat de wijzer meteen helemaal terug loopt. Het probleem van een pc die alleen aan wil gaan na enige tijd op stand-by te hebben gestaan of anderszins pas na meerdere pogingen, wordt soms ook veroorzaakt door een verkeerd toetsenbord of muis. Zijn hierin de laatste tijd veranderingen geweest? Heb je gebruik gemaakt van een usb muis of toetsenbord op een PS2 poort met een verloop stekkertje? Probeer het dan enige tijd met een bewezen goede muis en toetsenbord. Verwacht in dit geval niet direct resultaat. Tenslotte, bios resetten heet vaak "Restore to Setup Defaults" dit heb je trouwens ook nodig voor garanties op een goed resultaat wanneer er een nieuwe batterij is geplaatst en ook na een upgrade van de bios. Zo zijn de procedures. Bij lege batterij werkt de computer waarschijnlijk beter wanneer die (uit zichzelf of handmatig) op standaard instellingen werd gezet maar hier komen dan nog wel meer meldingen over op het scherm.

bedankt voor dit uitgebreide antwoord , de computer is pas een jaar oud , dus aan de battery zal het niet liggen (denk ik).

daar het risico dus groot is , laat ik het maar voorlopig , omdat oplossing van het probleem ook niet gegarandeerd is.

het probleem is dat de computer alleen opstart (beeld geeft) , als ik een paar minuten (+/- 3) wacht.

daar moet ik maar mee leven.

nee aan de batterij licht het zeker niet, als je de batterij er even uit haalt dan is hij gereset.
dus je hoeft er geen nieuwe in te doen ofzo.

heb het gedaan , maar heeft niet geholpen.

kreeg daarna ntldr missing , dat was een groot probleem voor mij.

mijn c schijf wordt niet primair gelezen door windows opstart schijf , omdat het disk1 is

en disko is een tweede schijf.

maar terug naar het start probleem.

als ik de computer uizet en enkele minuten wacht , start hij normaal op

het is een soort timing probleem.

een andere video kaart is er al ingezet.

niemand enig idee ?

het gaat om te starten , moet altijd een paar minuten wachten , het is de bios die geen beeld geeft.

Het is een windows probleem probeer je bootsector eens te vernieuwen van uit winxp console.
Of probeer eens Winxp te repereren

Repair instructie's

Laatst bewerkt:
windows is nog niet opgestart , ik krijg geen bios beelden

start nu op met blanco floppy , dan kan ik op tijd stoppen , als ik geen beeld zie

Als je niet in de bios kunt komen moet je het probleem in je moederbord of hardware zoeken.
Alle hardware loskoppelen zoals Harddisk dvd drives enz. behalve je videokaart en geheugen en dan eens kijken of die de bios doorloopt

oke , maar eerst ff backup maken , bij los koppelen van mijn hd kreeg ik eerder ntldr missing.

heb alles los gehaald , het hielp niet

daar de computer verder open was , de koelings fan van de proccessor losgehaald , en er zat nogal wat stof tussen.

dit verwijderd , en daarmede schijnt het probleem opgelost te zijn.

drie maal een restart gedaan , en het was oke

denk een afkoelings probleem van de chip of zoiets

in ieder geval bedankt

Goed stofvrij maken wil wel eens helpen vermoedelijk werd je processor te warm.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan