restore van image duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

bekend2

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2007
Hallo,
Als ik een image maak van mijn C partitie dan is dat ik circa 6 minuten "gepiept". Het terugzetten ("restoren") van de image duurt in mijn beleving erg lang (circa 4 uur voor een image van 20 GB).
Ik gebruik meestal Macrium Reflect free en zet de image dan terug met behulp van een opstart CD. Maar, ik heb ook andere software geprobeerd. Die deden er ook even lang over.
Ik vraag met af of het beduidend sneller zou gaan als je eerst het programma "Killdisk" zou gebruiken. Maar, ten 1ste weet ik niet hoe lang Killdisk werk heeft eer dat klaar is, ten 2de
weet ik niet of er nog andere risico's zijn verbonden aan het gebruik van Killdisk. Wie kan mij zeggen of het gebruik van "Killdisk" in dit geval soelaas kan bieden?

Probeer eens CloneZilla. Met USB aangesloten externe harde schijf zou 20 GB niet langer mogen duren dan (inschatting) 1/2 uur tot 3/4 uur.

Start Clonezilla met de externe harde schijf er af en sluit 'm pas aan als er om gevraagd wordt. Er is een opstartcd/opstartUSB van te downloaden.
Gratis software ook nog. Het is overigens NIET bedoeld om individuele mappen/bestanden mee terug te zetten (alhoewel ik niet heb onderzocht of dat in noodgevallen kan). Het werkt dus met indiv. partities of de hele schijf die je veiligstelt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat ook aan de hand gehad en ik vermoed dat het volgende het veroorzaakt: de meeste system kopiy tools maken een soort van snapshot van de voor windows relevante zaken. Daarom kan dat als windows zelf actief is en duurt het maken van de kopy maar korte tijd.
Het terugzetten van zo'n kopie is een heel ander verhaal. Dat is niet een recht-over-proces, maar als het ware een in elkaar schuiven van de bestaande windows versie en de kopie. Daarbij moet heel wat vergeleken worden, logisch ingepast worden om er een werkbare windows van te maken waarbij alle veranderingen sinds de kopie ongedaan gemaakt moeten worden.

Vroeger gebruikte ik Ghost. Die kon alleen maar een kopie maken vanuit een DOS of stand-alone situatie en die kopieerde dan rechtover de hele C-partitie. Het terug zetten daarvan kostte dan exact dezelfde hoeveelheid tijd daar het een bit-voor-bit kopieer actie was.

Hoi bekend2,
Ik gebruik Acronis True Image 2014 en mijn comp met deze programma maakt een
20G back-up in 5 min en terug zetten doet hij in 15 min. Je kan proef versie gratis 1 maand gebruiken.
Succes...

Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties tot nu toe.
Reactie op dnties) Ik heb even gekeken naar Clonezilla maar het lijkt mij niet erg gebruiksvriendelijk m.a.w. dat durf ik niet goed aan.
Reactie op srpchulp) Je beschrijving "" Het terugzetten van zo'n kopie is een heel ander verhaal. Dat is niet een recht-over-proces, maar als het ware een in elkaar schuiven van de bestaande windows versie en de kopie" had ik ook in gedachten. Daarom (en misschien veel te simpel gedacht) had ik het idee om eerst Killdisk te gebruiken (als ik het goed heb begrepen dan maakt hij alles leeg en schrijft nullen). Dan hoeft bij het terugzetten van de image niets meer te worden vergeleken of in elkaar geschoven te worden en kan het wellicht veel sneller gaan.

Reactie op mieral) Ik heb zelf Acronis True Image 2013 ooit gekocht. De eerlijkheid gebiedt me te schrijven dat ik het nooit
voor elkaar heb gekregen om m.b.v. de opstart CD een image terug te zetten. Ik snap er echt niets van.
Als het systeem bij versie 2014 anders zou zijn (wat ik betwijfel) dan zou dat leuk zijn.

bekend2, als je killdisk gebruikt ben ik bang dat die zaken weg haalt die eigenlijk hadden moeten blijven staan. Het zou als proef best interessant zijn om te zien of het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan