Restrict userinput in record

Status
Niet open voor verdere reacties.

elbartje222

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2017
Hallo

Ik heb een vraag:
Ik wil graag een access formulier maken die een lijst met taken opsomt.
De gebruiker moet bij elke taak een zeker een resultaat ingeven, nu komt het probleem.
Afhankelijk van welke taak moet de gebruiker een getal invullen in andere gevallen moet de gebruiker enkel ok of niet ok invullen.

Ik denk dat ik dan een tabel moet maken met 2 kolommen een tabel resultaten1(getal) en resultaten2(Ok/NOK). Nu voor een bepaald record in de lijst zal slechts 1 van de 2 zichtbaar mogen zijn, hoe kan ik dit doen ?
Eventueel met VBA ?

Welkom bij HelpMij!
Het idee om er twee velden voor te gebruiken zou ik gelijk laten varen, want daarmee schoffel je de integriteit (normaliteit) van je tabel onderuit. Één taak levert immers één resultaat op. De vraag die je moet beantwoorden is heel simpel: ga je rekenen met het resultaat, of niet? In het eerste geval heb je een getalveld nodig, want met tekst kun je uiteraard niet rekenen. In het tweede maakt het niet uit wat je in het veld zet, zolang het resultaat meer terug te herleiden is.

Vermoedelijk kun je zelfs met een getalveld nog wel uit de voeten, want een Ja/Nee veld wordt in de tabel opgeslagen als de waarden -1 en 0. Als de overige taken positivieve getallen zijn, dan is er dus niks aan de hand. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een tweede keuzelijst die je filtert op basis van de eerste.

Hoe dan ook: één veld! Desnoods op je formulier met twee objecten die je, afhankelijk van de eerste keuze, zichtbaar of onzichtbaar maakt.

Bedankt voor je antwoord!
Het lijkt mij ook beter om met slechts 1 veld (1 kolom met resultaten) te werken, maar ik zag geen andere mogelijkheid.

Ik krijg eigenlijk net een idee hoe ik het misschien kan doen:
Bij het selecteren van het input vak laat ik een VBA code lopen die controleert of er voor dat record (taak) grenzen zijn meegeven zo niet verander ik het input vak van textbox naar een combobox met vastgelegde keuzes (OK/NIETOK of nog andere dingen).
Als er wel grenzen zijn weergegeven controleer ik of de ingegeven waarden tussen de grenzen liggen, deze ingegeven waarde moeten dan in VBA wel eerst van string omgezet worden naar getal om dit even te controleren en kan ik zo een meding geven.

Dit zal ik straks proberen, tips zijn steeds welkom!

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei dus :). Bovendien zei ik ook nog eens dat je makkelijk (waarschijnlijk) met een getalveld kan blijven werken, omdat Ja/Nee velden (Ok/Niet OK is niet meer dan een label lijkt mij, en heeft dus geen invloed op de waarden die je opslaat) ook een getal leveren. Maar je beschrijft het inderdaad wel zoals ik dat zou doen. Met een keuzelijst waarin je de taak kiest, die dan een tweede keuzelijst filtert met daarin de gefilterde waarden op basis van de eerste lijst. Mij lijkt zelfs de oplossing met twee objecten (Ja/Nee veld en getalveld) niet nodig.
Wél dus een actie op de gebeurtenis <Bij klikken> van de keuzelijst Taken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan