resultaat dropdown menu in query en rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

HankMegens

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2015
Hallo,

door middel van een dropdown menu wordt bepaald op welk perceel een recreant zijn vakantie gaat houden.
Als ik een query draai (ongeacht welke) dan krijg ik keurig netjes perceel 1,2 enz te zien.
Als ik deze query via een rapport oproep, krijg ik niet het personeelsnummer te zien, maar de achterliggende waarde in het dropdownmenu.

Hoe los ik dit op?

Hank

Je krijgt de sleutelwaarde (gekoppelde veld) te zien uit de keuzelijst. Sowieso een slecht idee om keuzelijsten in een rapport te zetten; ooit wel eens geprobeerd om een keuzelijst op een afdruk te openen? :). Vervang de keuzelijst dus door een tekstveld, en de keuzelijst uit je tabel (ik wed er heel wat onder dat je in je tabel óók een keuzelijst gebruikt en geen tekstveld) door het juiste veld uit de tabel waar je keuzelijst op is gebaseerd.

Op mijn rapport heb ik er inderdaad meteen een tekstveld gemaakt, omdat ik idd weet dat een keuzelijst op een rapport niet kan werken.
Echter retouneerd deze zoals eerder gezegd de sleutelwaarde en niet het perceelnummer (wat hij in mijn query wel laat zien)

Heb geprobeerd om de onderliggende query daadwerkelijk het perceelnummer mee te geven vanuit een andere query. Toch blijf ik de sleutelwaarde te krijgen in mijn rapport.

Hoe komt het dat de query wel het perceelnummer laat zien en het rapport de sleutelwaarde?

Hank

Je hebt dus een tabel [Percelen], en daarvan gebruik je het veld [PerceelID] (ik geef 'm maar een naam) in de tabel [Boekingen]. En je rapport is dan gebaseerd op (een query op basis van) de tabel [Boekingen]? Dan moet je dus in ieder geval het veld [PerceelNummer] uit de tabel [Percelen] toevoegen aan de query. In je rapport moet je dan uiteraard ook de Besturingselementbron van het tekstveld [PerceelID], dat je nu op je rapport hebt staan, aanpassen en koppelen aan het toegevoegde veld [PerceelNummer]. Dan zou het moeten werken.

Door op het rapport het betreffende veld als keuzelijst te laten staan werkt het wel.

Ik zou mezelf toch afleren om keuzelijsten in tabellen te gebruiken; keuzelijsten zijn prima op formulieren maar een ramp in tabellen. Bovendien zie je dus nooit wat er nu echt in staat, want je zit altijd naar een alias te kijken. En nu werkt het toevallig omdat je de keuzelijst ook op het rapport hebt gezet, maar als je hetzelfde veld in Totalen queries gaat gebruiken, of gaat exporteren naar Excel, dan heb je alsnog een probleem. Leer jezelf dus aan om in de onderliggende queries altijd het gegevensveld uit de gekoppelde tabel te halen, en in tabellen nooit keuzelijsten te gebruiken. Tenzij die gebaseerd zijn op de optie Lijst met waarden, want dan heb je ze zelf ingetypt en dan is er geen probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan