• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resultaat laten bevriezen tot volgende actie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Manke

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2006
Berichten
115
Resultaat formule tijdelijk niet automatisch laten verversen.

Hallo!

Heb even een vraagje.. zie ook bijlage.

Heb een excel bestand.. hierin zit de volgende VBA code in verwerkt:

Dim teller As Long

Function gebruikersnaam()
Application.Volatile
gebruikersnaam = Environ("username")
End Function

Wanneer keuze2 dus wordt gekozen wil ik dat in B5 mijn gebruikersnaam wordt afgedrukt en in C5 de datum en tijd wanneer ik de keuze op keuze2 heb geselecteerd.

Mijn probleem is echter dat ik wil dat wanneer ik keuze2 heb geselecteerd de uitkomst van de formules in B5 en C5 worden getoond en direct worden "bevroren".

Dwz.. dar wanneer Pietje straks het betreffende bestand opvraagd, niet direct de inhoud van B5 wordt gewijzigd in "Pietje" en C5 in de huidige datum en tijd.

Pas wanneer de keuze wordt gewijzigd, bv naar keuze 1 en daarna weer naar keuze 2, moeten de initialen van de huidige ingelogde gebruiker zichtbaar worden evenals de datum en tijdstip dat deze laatste handeling plaats vond.

Het is denk een moeilijke... automatisch berekenen uitzetten is helaas geen optie in dit geval voor mij....ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    39,9 KB · Weergaven: 80
  • 2.JPG
    2.JPG
    46,1 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Probeer onderstaande VBA code bij betreffende werkblad.
Dus niet in ThisWorkbook
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Cells(2, 1) = Cells(5, 1) And Cells(5, 1) <> "" Then
Cells(5, 2).Value = Environ("username")
Cells(5, 3).Value = Date + Time
Else
End If
End Sub
Groeten,
Numan
 
Hoi Numan,

Ik heb het in mn werkblad geplaatst (zie bijlage) en hoop dat ik het goed gedaan heb zo (een echte Excel expert ben ik niet..:D Maare heb het even getest.. maar de datum/tijd past zich met het opnieuw opstarten van het werkblad aan aan de huidige tijd :(
Dus ben maar weer even gestopt met testen...

Helaas dus... of doe ik wat verkeerd???

Groeten
Manke
 

Bijlagen

  • Bijlage1.jpg
    Bijlage1.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 56
Hallo Manke,
Dat werk nog niet volledig, maar wel goede start...
zie verder bijlage...
Hoi Numan,

Ik heb het in mn werkblad geplaatst (zie bijlage) en hoop dat ik het goed gedaan heb zo (een echte Excel expert ben ik niet..:D Maare heb het even getest.. maar de datum/tijd past zich met het opnieuw opstarten van het werkblad aan aan de huidige tijd :(
Dus ben maar weer even gestopt met testen...

Helaas dus... of doe ik wat verkeerd???

Groeten
Manke
 

Bijlagen

  • nu_bevroren.xls
    18,5 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Hoi Numan,
Allereerst hartelijk bedankt dat je met me mee wilt denken hoor!! Toppie!

Ik zat nog ff naar je reply te kijken.. maare.. had jij die bijlage er nu bijgedaan?

Groet

Manke
 
Ik heb bijlage opnieuw bijgedaan.
groet,
NuMan
Hoi Numan,
Allereerst hartelijk bedankt dat je met me mee wilt denken hoor!! Toppie!

Ik zat nog ff naar je reply te kijken.. maare.. had jij die bijlage er nu bijgedaan?

Groet

Manke
 
weet je het zeker???
Ha ha

Ben bang dat ie te groot is en dat ie daarom niet wordt geplaatst of zo!?
 
OOO….. Het werkt bijna en OOOOO kon ik nou maar wat meer VBA!! :D
Je hebt me zo goed op weg geholpen. Wanneer ik keuze2 kies verschijn inderdaad keurig de initialen en de datum en "bevriest" de hele handel.

Het enige waar ik nu nog mee zit is dat wanneer bijvoorbeeld keuze 1 of 3 aangevinkt wordt B5 en C5 moeten worden geleegd en pas weer gevuld wanneer er weer gebruik gemaakt wordt van keuze 2 (met huidige initialen en datum).

Doel is namelijk dat ik altijd wil kunnen zien wie en wanneer iemand gebruik heeft gemaakt van keuze2...

Misschien nog een klein zetje?

Alvast bedankt!
 
Code vervangen door onderstaande code:
Zie ook bijlage...
Succes verder..
groet, NuMan
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Target = Cells(5, 1) And (Cells(2, 1) = Cells(5, 1) And Cells(5, 1) <> "") Then
Cells(5, 2).Value = Environ("username")
Cells(5, 3).Value = Date + Time
Else
If Target = Cells(5, 1) And (Cells(2, 1) <> Cells(5, 1) And Cells(5, 1) <> "") Then
Cells(5, 2).Value = ""
Cells(5, 3).Value = ""
End If
End If
End Sub
Het enige waar ik nu nog mee zit is dat wanneer bijvoorbeeld keuze 1 of 3 aangevinkt wordt B5 en C5 moeten worden geleegd en pas weer gevuld wanneer er weer gebruik gemaakt wordt van keuze 2 (met huidige initialen en datum).
Misschien nog een klein zetje?
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • nu_bevroren v1.xls
    19,5 KB · Weergaven: 66
Numan.. Geweldig!!:thumb:
Zo is het precies als ik het hebben wil!!!
Perfect. Ik ga me nog even flink verdiepen in de code (wil 'm wel helemaal begrijpen natuurlijk).. maar het werkt perfect!

Heel hartelijk dank!
Manke
 
Hallo Numan.. ben ik toch weer…

Gisteren ben ik even aan het sleutelen geweest en loop toch nog even tegen een probleem aan. Het probleem had ik in mn allereerste vraag simpeler voorgesteld dan het in werkelijkheid was.

Het is namelijk niet zo dat er alleen sprake is van 1 vervolgkeuzelijst, maar deze vervolgkeuzelijst komt een aantal rijen onder elkaar voor.. zie bijlage.

Nu heb ik een en ander in de VBA code gewijzigd, en het leek ook allemaal te werken. Alleen stel dat ik in 1 van de vervolgkeuzelijsten de keuze verander op “Keuze 2” dan worden in alle rijen waarop keuze 2 is geselecteerd, de cellen van B en C geupdate in resp. de initialen van de huidige gebruiker en de huidige datum en tijd.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Er moeten dus meerdere rijen komen waarop keuze 2 is geselecteerd maar mogelijk met andere initialen en datum/ tijd.. gewoon omdat de keuze op die betreffende rij door een ander en op een ander moment is aangevinkt.

Zou je me nog 1 keertje willen helpen?

Manke
 

Bijlagen

  • nu_bevroren v2.xls
    32,5 KB · Weergaven: 33
Probeer onderstaande code:
Zie ook bijlage...
Groet,
NuMan
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
Dim a As String
a = Target.Row
If Target = Cells(a, 1) And (Cells(2, 1) = Cells(a, 1) And Cells(a, 1) <> "") Then
Cells(a, 2).Value = Environ("username")
Cells(a, 3).Value = Date + Time
Else
If Target = Cells(a, 1) And (Cells(2, 1) <> Cells(a, 1) And Cells(a, 1) <> "") Then
Cells(a, 2).Value = ""
Cells(a, 3).Value = ""
End If
End If
End Sub
 

Bijlagen

  • nu_bevroren v3.xls
    34 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Hey Numan!

Wederom bedankt voor je hulp!!
Enne ik geloof nu echt dat ik het heb zoals ik het hebben wil!

Nogmaals.. heel hartelijk dank!!

Manke
 
Hallo Manke,
Svp wil je uitleggen wat het precies niet werkt?
NuMan

Hey NuMan,

Tja... weet je het ging heel gek. Ik had jouw laatste bestand gedownload en bekeken en het werkte! Maar het leek wel of het hele bestand maar 1 keer zn werk deed of zo, want daarna werkte het absoluut niet meer.. sterker nog, wanneer ik jouw bestand opnieuw binnen haal veranderd er nu helemaal niets meer bij verandering van keuze...

Vind het wel vreemd hoor! Heb toch gezien dat ie een keertje wel zn werk deed...

Ben benieuwd of, wanneer jij het bestandje download, hetzelfde hebt...

Groeten
Manke
 
Tja... weet je het ging heel gek. Ik had jouw laatste bestand gedownload en bekeken en het werkte! Maar het leek wel of het hele bestand maar 1 keer zn werk deed of zo, want daarna werkte het absoluut niet meer.. sterker nog, wanneer ik jouw bestand opnieuw binnen haal veranderd er nu helemaal niets meer bij verandering van keuze...
Manke
Hallo Manke,
Macro's moet altijd ingeschakeld zijn. Verder Ik heb net getest, het werkt nog steeds...
Groet,
NuMan
 
Hoi NuMan!

Nou begrijp er helemaal nix van.... na jouw reply toch nog een keer het excelbestandje gedownload en weer proberen... en het werk!
Bestandje opgeslagen, gecontroleerd en aangepast en werkt weer als een speer!
Snappen doe ik het niet, maar hij doet 't nu geweldig.

Dus.... wederom bedankt! Maar blijf natuurlijk altijd huiverig omdat het eerst ook goed leek te gaan en later weer mis.. maar dan klop ik toch gewoon weer op de forum deur :D

Hey NuMan.. thanx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan